VVENA.PL - Twoje spotkanie z kreatywnością - poznaj ofertę usług VVENA.PL

orientuj się na kreatywność

dziewczynaTristanIzoldaSpektrolitUrmuliZbrodniaOn i OnamigotanieeABIrapergalerionkumulacjanatalia_wenaCiepłowodypomnęzielonookiMEKSYK2011.2Bohemian Angel_hUpływ czasuAnioły umierają nocąmotylziarenkaLizbonaNa pograniczu jawy i snu (5)Na pograniczu jawy i snu (2)

NEWS

mała WIELKA msza

mała WIELKA msza

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 maksymalna: 5)
Loading ... Loading ...

La Petite Messe Solennele to utwór ze wszech miar niezwykły. Jest ostatnim wielkim dziełem kompozytora znanego głównie z mistrzowskich oper (m.in. Cyrulik Sewilski, Wilhelm Tell). Gioacchino Rossini z najtrudniejszą formą muzyki religijnej (mszą) mierzył się kilkakrotnie. Proces ten trwał ponad trzy dekady, najważniejsze jednak, że efekt pracy zadziwia słuchaczy do dziś. Już sama nazwa utworu, Mała Msza Uroczysta sugeruje skromność, a zarazem świetne wyczucie kompozytora.

Dotyczą one przede wszystkim zamysłu wykonania dzieła. Msza została napisana dla dwunastu śpiewaków – ośmiu chórzystów oraz czterech solistów (sporan, tenor, kontratenor i bas). Towarzyszą im jedynie dwa fortepiany oraz fisharmonia. W pierwotnej wersji brak orkiestry, która dodałaby przedsięwzięciu rozmachu. Twórca całą uwagę postanowił skupić na pełnych artystycznego smaku pomysłach m.in. niezwykłej melodyjności, witalności rytmów oraz świeżości i swobodzie wypowiedzi. Właśnie dlatego mistrz stworzył wersję bez orkiestry i dużego chóru – nie chciał przytłaczać słuchacza masą dźwięku. Prawdziwa siła małej mszy tkwi w jej lekkości, świeżości i niezwykłej warstwie harmonicznej. Istotny jest też fakt, że ta z pozoru „mała” msza rozmiarami niewiele ustępuje „wielkiej” Mszy h-moll Bacha, a z powodu swej unikalności jest dziś uważana za artystyczny testament kompozytora. Już te cechy świadczą o jej wielkim znaczeniu zarówno dla Rossiniego, jak i dla kolejnych pokoleń.

Dzisiejszego słuchacza zaciekawić może fakt, że autor wymienia śpiewaków, aż trojga płci. Cóż oznacza trzecia płeć w muzyce? W czasach kompozytora na scenie obok mężczyzn i kobiet pojawiali się także kastraci, panowie odznaczający się niezwykłym brzmieniem głosu. To oni byli uznawani za trzecią płeć, jednak za niepowtarzalny tembr głos płacili bardzo wysoką cenę (tracili jedną z fizycznych cech męskości). Dziś rolę kastrata z powodzeniem zastępują głosy męskie (kontratenorzy) lub żeńskie (mezzosoprany).

Wyjątkowości dziełu Rossiniego dodało również miejsce jego prawykonania. Premiera mszy odbyła się w paryskim pałacu hrabiny Pillet-Will i miała charakter prywatnego, kameralnego koncertu – jak na małą, a zarazem uroczystą mszę przystało. Dzieło zostało docenione już za życia jego twórcy – przyniosło mu wiele zaszczytów. Choć mistrzowi zależało na wyjątkowej lekkości dzieła i nie chciał zagłuszać śpiewaków hałaśliwymi instrumentami w końcu uległ namowom i zinstrumentalizował mszę. Tym samym wprowadził utwór również do wielkich sal koncertowych.

W ramach Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego 26 maja 2013 r., o godz. 19:00, w kościele pw. Św. Jana Chrzciciela w Ołdrzychowicach Kłodzkich będzie można wysłuchać La Petite Messe Solennele G. Rossiniego. Partie solowe wykonają Ewa Biegas, Magdalena Kulig, Giulio Pelligra oraz Mariusz Godlewski. Akompaniować im będą Magdalena Blum, Grzegorz Biegas i Marcin Armański. La Petite Messe Solennele zostanie wykonana według pierwotnej, sugerowanej przez Rossiniego wersji czyli z towarzyszeniem dwóch fortepianów i fisharmonii. Odstępstwami od tej wersji będą nieobecność na scenie kontratenora – tę partię wykona Magdalena Kulig (mezzosopran) oraz dwunastoosobowy (nie ośmioosobowy) Chór Filharmonii Wrocławskiej. Wykonawcami będą: Ewa Biegas (sopran), Magdalena Kulig (mezzosopran), Giulio Pelligra (tenor), Mariusz Godlewski (baryton), Magdalena Blum (fortepian), Grzegorz Biegas (fortepian), Marcin Armański (fisharmonia), Agnieszka Franków-Żelazny (dyrygent) oraz Chór Filharmonii Wrocławskiej.

Dolnośląski Festiwal Muzyczny to wydarzenie cykliczne trwające od lutego do grudnia 2013 r. W jego programie znajdują się zarówno koncerty muzyki klasycznej jak i jazzowej. Podczas festiwalu swój repertuar zaprezentują uznani artyści oraz młodzi ambitni i zdolni muzycy. Jednym z pomysłodawców, a także dyrektorem festiwalu jest Magdalena Kulig, o część artystyczną wydarzenia troszczy się Magdalena Blum. Najbliższe koncerty odbędą się w Piszkowicach (23.VI), Jaszkowej (14.VII), Szalejowie (4.VIII), Starym Wielisławiu (15.IX) oraz Szalejowie Górnym (29.IX). Na specjalną uwagę zasługują propozycje skierowane do najmłodszych, dorosłych i seniorów równocześnie czyli weekendowe poranne koncerty - matinée. Na te spotkania z muzyką zapraszamy do Polanicy Zdroju (22. VI, 13.VII, 3.VIII, 14.IX, 28.IX – więcej informacji na VVENA.PL wkrótce).

Ewa Chalecka

rzecznik prasowy DFM

ewa@alter.media.pl

 

DFM na Facebook:  https://www.facebook.com/DolnoslaskiFestiwalMuzyczny

 

Więcej o wykonawcach:

Magdalena Kulig - mezzosopran, absolwentka wydziału wokalnego wrocławskiej Akademii Muzycznej. Artystka występowała na licznych festiwalach i koncertach w Europie i Azji. Za płytę Elegie w 2012 r. otrzymała Wrocławska Nagrodę Muzyczną.

Ewa Biegas – sopran, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach oraz wiedeńskiego Universität für Musik und darstellende Kunst. Jest laureatką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów wokalnych. Od 2004 r. jest adiunktem w Instytucie Wokalistyki Akademii Muzycznej w Katowicach.

Mariusz Godlewski – baryton, absolwent wrocławskiej Akademii Muzycznej. Jest laureatem wielu konkursów, wykonuje lirykę wokalną Schuberta i Brahmsa. Śpiewa utwory Czajkowskiego i Rossiniego oraz niemiecką i angielską muzykę baroku, którą utrwalił w nagraniach radiowych i telewizyjnych.

Giulio Pelligra – tenor pochodzący z Włoch. Artysta kształcił się u znanych profesorów m.in. W. R. Gazzani, D. Lombardini. Jest laureatem wielu festiwali m.in. Międzynarodowego Konkursu Śpiewaków (Pescara), Międzynarodowego Konkursu Archimedes Prize (Syrakuzy).

Magdalena Blum – absolwentka wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu. Jest laureatką III Ogólnopolskiego Konkursu Lisztowskiego. Koncertowała w Europie i Stanach Zjednoczonych. Dokonała nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, jest współwykonawcą pięciu płyt. Za płytę Elegie w 2012 r. otrzymała Wrocławska Nagrodę Muzyczną.

Grzegorz Biegas – absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, pianista, doktor sztuk muzycznych. Laureat wielu prestiżowych nagród dla najlepszych pianistów – akompaniatorów na polskich i międzynarodowych konkursach wokalnych. Jest też wykładowcą oraz prodziekanem Wydziału Wokalno – Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Katowicach.

Marcin Armański – absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie organów. Artysta gra na organach, klawesynie i fisharmonii. Koncertuje jako solista i kameralista zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Kierownik artystyczny festiwali organowych na terenie Dolnego Śląska.

Agnieszka Franków-Żelaznydyrygent, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego i wrocławskiej Akademii Muzycznej. W 2004 r. otrzymała I Nagrodę X Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych (Poznań). Kilkakrotnie otrzymywała nagrody dla najlepszego dyrygenta: Legnica Cantat (2004, 2006, 2008), Gaude Cantem (2005). Od 2006 r. jest kierownikiem Chóru Filharmonii Wrocławskiej.


reklama
ARTSTON

2 komentarzy do wpisu “mała WIELKA msza

  1. Pingback: VVENA - Spełniaj swój pomysł

  2. Pingback: VVENA - Spełniaj swój pomysł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

BIZNES

reklama

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności. przeczytaj więcej ↠

influencing

influencing / wpływanie (PR)

INFLUENCING to odpowiedzialne i uczciwe komunikowanie się ze środowiskiem w celu przekonania do tego, co uważa się za ważne. przeczytaj więcej ↠

earning

earning / zarabianie

EARNING to racjonalne i skalkulowane działanie mające na celu uzyskanie wymiernego efektu ekonomicznego w wyniku realizacji pomysłu lub inwestycji w realizowany pomysł. przeczytaj więcej ↠

networking

networking / rozpowszechnianie

NETWORKING to publikowanie poprzez sieć efektu realizacji pomysłu w sposób umożliwiający jego utrwalenie i upowszechnianie. przeczytaj więcej ↠

wrapping

wrapping / przyciąganie

WRAPPING to działania mające na celu wywołanie efektu utożsamiania się jak najszerszego kręgu osób z konkretnym pomysłem, w celu jego upowszechniania. przeczytaj więcej ↠

crowdfunding

crowdfunding / finansowanie

CROWDFUNDING to metoda realizowania pomysłu w oparciu o gromadzenie środków finansowych wielu osób w zamian za wycenioną i zwrotnie przekazywaną konkretną wartość. przeczytaj więcej ↠

replacing

replacing / zastępowanie

REPLACING to poszerzanie czasu i miejsca na działania kreatywne poprzez wspomaganie, wyręczanie i zastępowanie twórcy w okolicznościach, gdzie jego bezpośrednia obecność nie jest niezbędna.  przeczytaj więcej ↠

coaching

coaching / doskonalenie

COACHING jest utrzymywaniem lub zmienianiem sposobu realizacji pomysłu, modyfikowaniem jego efektu lub poszukiwaniem nowego konceptu. przeczytaj więcej ↠

consulting

consulting / doradztwo

CONSULTING to obiektywna analiza i wielokierunkowe doradztwo służące efektywnej realizacji pomysłu oraz jego kontynuacji. przeczytaj więcej ↠

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress