VVENA.PL - Twoje spotkanie z kreatywnością - poznaj ofertę usług VVENA.PL

orientuj się na kreatywność

dziewczynaTristanIzoldaSpektrolitUrmuliZbrodniaOn i OnamigotanieeABIrapergalerionkumulacjanatalia_wenaCiepłowodypomnęzielonookiMEKSYK2011.2Bohemian Angel_hUpływ czasuAnioły umierają nocąmotylziarenkaLizbonaNa pograniczu jawy i snu (5)Na pograniczu jawy i snu (2)

NEWS

Miasta pionowe

Miasta pionowe (1)

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (4 głosów, średnia: 4,75 maksymalna: 5)
Loading ... Loading ...

Wpływ centrów handlowych na rozwój miast ma charakter płynny i jest ważne,  że jest w równym stopniu negatywny jak i pozytywny, stale zmienny i nieproporcjonalny. Jego ocena jest zależna od momentu obserwacji i poznania rzeczywistych konsekwencji z perspektywy społecznego rozwoju państw w kontekście gospodarki światowej.

W świetle moich studiów i obserwacji, a także pod wpływem fascynacji teorią Ciągu Fibonacciego sądzę, że cykliczność rozwoju jak i wpływ centrów handlowych na dane miasto jest okresowy – tak jak oddziaływanie dni targowych w średniowieczu, z właściwymi sobie konsekwencjami w poziomie rozwoju technologicznego. Znaczenie tych zmian zależy od czasu ich powstania. Nie bez znaczenia jest moment otwarcia danego centrum, jego funkcjonowanie w stosunku do rozwoju regionu który „obsługuje”, poziomu migracji ludności ze środowiska pozamiejskiego do miasta i odwrotnie (jak również międzypaństwowego, w wyniku stosowania uregulowań prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej).

Forma centrów handlowych była zawsze zależna od poziomu rozwoju technicznego, oraz potrzeb rynkowych. Widoczne jest to z perspektywy rozwoju handlu od targowisk po różne specyficzne formy dla różnych szerokości geograficznych i kultur. Ta cecha obiektywna, sprawia, że w zasadzie zawsze mamy do czynienia z pewną formą globalizacji. Elementy  globalizacji w pewnych okresach uznawane były za oznakę snobizmu i miały niewątpliwy wpływ na zwyczaje każdego obszaru kulturowego niezależnie nawet od dominującej religii.

Dlaczego wspomniany już przeze tzw. Ciąg Fibonacciego? Z dostępnych informacji oraz moich bezpośrednich kontaktów z przedstawicielami sieci handlowych (m.in. E`leclerc, Carrefour, Sphinx, Chata Polska), wyraźnie widać przebieg rozwoju sieci, pod względem ilości obiektów budowanych w skali kraju, jak również na obszarze lokalnym miejskim. Progresja ta dokonuje się w postępie 1-1-1-2-3-5-8. Można też oczekiwać, że czas hossy jest ograniczony lub rozwija się w takim samym rytmie, co oznacza, że okres 8 lub 13 lat stanie się progiem zmiany prosperity. W zależności od  momentu rozpoczęcia funkcjonowania danego centrum, firmy wynajmujące powierzchnie w sieci  jako najemcy, odczuwając zmiany rynkowe, zmuszone są do rezygnacji z danej lokalizacji. Następuje ich rotacja a powoli utrata klienta – najemcy przez zarządcę danego centrum handlowego. Male firmy przechodzą wtedy do poziomu sklepów typu boutique o charakterze osiedlowym.

Jeżeli uznamy taki stan rzeczy jako faktyczny, na skutek historycznego porównania rozwoju miast pod kątem technologicznym, uznamy również znaczący wpływ postępu technologii handlu na tożsamości miasta.

W okresie ok. 60 lat formowania się Unii Europejskiej do obecnego kształtu, poprzez przekształcanie  i dostosowywanie systemów gospodarczych państw, ostatnio z wielokrotnie powiększoną ilością państw członkowskich i z ludnością przekraczająca 400 milionów ludzi, uformował się największy blok handlowy na świecie. Fakt ten jest niewątpliwie zauważalny w kształtowaniu miast.

c.d.n.

Cornel Calomfirescu

cornel@poczta.onet.eu

Tekst jest kontynuacją prezentacji wyników analiz zmian urbanistycznych, przedstawionych na kongresie w Bukareszcie 5 czerwca 2009 roku. (The town planning evolution of the hypermarkets – Bazaar – Fair – House of goods – Hypermarket – Trade Market – Gallery- Mall)

 


reklama
ARTSTON

2 komentarzy do wpisu “Miasta pionowe (1)

  1. Pingback: VVENA - Spełniaj swój pomysł

  2. Pingback: VVENA - Spełniaj swój pomysł

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

BIZNES

reklama

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności. przeczytaj więcej ↠

influencing

influencing / wpływanie (PR)

INFLUENCING to odpowiedzialne i uczciwe komunikowanie się ze środowiskiem w celu przekonania do tego, co uważa się za ważne. przeczytaj więcej ↠

earning

earning / zarabianie

EARNING to racjonalne i skalkulowane działanie mające na celu uzyskanie wymiernego efektu ekonomicznego w wyniku realizacji pomysłu lub inwestycji w realizowany pomysł. przeczytaj więcej ↠

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress