VVENA.PL - Twoje spotkanie z kreatywnością - poznaj ofertę usług VVENA.PL

orientuj się na kreatywność

dziewczynaTristanIzoldaSpektrolitUrmuliZbrodniaOn i OnamigotanieeABIrapergalerionkumulacjanatalia_wenaCiepłowodypomnęzielonookiMEKSYK2011.2Bohemian Angel_hUpływ czasuAnioły umierają nocąmotylziarenkaLizbonaNa pograniczu jawy i snu (5)Na pograniczu jawy i snu (2)

NEWS

Miasto cudownej muzyki (63)

Miasto cudownej muzyki

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (2 głosów, średnia: 5.00 maksymalna: 5)
Loading ... Loading ...

Marcin Mielczewski co najmniej od 1632 był muzykiem króla Władysława IV Wazy. W 1644 lub 1645 r. został kapelmistrzem Karola Ferdynanda Wazy, najmłodszego brata Władysława IV, biskupa wrocławskiego i płockiego. Biskup – królewicz miał jeden z najlepszych zespołów muzycznych w ówczesnej Rzeczypospolitej, złożony z muzyków włoskich i polskich, a kapelmistrzostwo Mielczewskiego było najbardziej prestiżowym stanowiskiem muzycznym zajmowanym przez Polaka. Funkcję tę pełnił do końca życia.

I właśnie kompozycje Marcina Mielczewskiego mogliśmy wysłuchać podczas  - zapowiadanego przez VVENA.PL – koncertu „Wratislavia pulcherrima”, jaki w miniony poniedziałek odbył się w Bardzie. Genialne utwory perfekcyjnie wykonali: Wrocław Baroque Ensemble oraz soliści: Aldona Bartnik i Agnieszka Ryman – sopran, Piotr Olech i Piotr Łykowski – kontratenor, Maciej Gocman i Karol Kozłowski – tenor,  Tomáš Král i Bogdan Makal – bas. Całością dyrygował Andrzej Kosendiak – dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Wnętrze Bazyliki pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie zamieniło się w przestrzeń umuzykalnionej medytacji. Dzięki cudownym brzmieniom bogatego instrumentarium – o którym Andrzej Kossendiak powiedział, iż jest próbą rekonstrukcji tego, na czym grano wtedy, gdy komponował Mielczewski – mogliśmy poczuć kojącą lekkość strumienia dźwięków przeniesionych staraniem muzyków z czasów baroku. Równie imponująco i jednocześnie urzekająco brzmiały głosy solistów, którzy wykonując niektóre utwory w różnych konstelacjach obdarzyli słuchaczy naprawdę cudownymi doznaniami. Perfekcyjna harmonia, jaka panowała pomiędzy śpiewakami i instrumentalistami, uczyniła koncert w Bardzie wydarzeniem na miarę najlepszych faktów w tegorocznym kalendarzu kulturalnym naszego regionu. Tym bardziej, że był to etap 50. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans – jednego z najbardziej prestiżowych przeglądów muzyki nie tylko na miarę Polski. Dzieła Marcina Mielczewskiego: Confitemini Domino, Deus in nomine tuo, Veni Domine, Salve Virgo puerpera, Sub tuum praesidium, Gaude Dei Genitrix, Vesperae Dominicales (to ostatnie składające się z pięciu części) otrzymały dzięki goszczącym w Bardzie muzykom artystycznie piękne oblicze. Szczerze muszę tu wyznać, że piszą te słowa – kilka dni po koncercie – nadal jestem …estetycznie rozdarty między zachwytem wobec głosów wokalistów a urzeczeniem piękną grą instrumentalistów. A już wręcz zaczarowany zostałem głosem sopranistki Aldony Bartnik. Ta występująca zaledwie parę lat wokalistka zdaje się nieść barwą swojego głosu niesamowicie łagodną, miękką i tonującą wszelkie ostrości aurę. Jej źródlanie czysty i głęboki głos zanurza w tym, co najpiękniejsze w śpiewie…

Za wspaniały koncert artystom podziękował burmistrz Krzysztof Żegański. Jak stwierdził: „Bardo dzięki pięknej muzyce, wspaniałym wykonawcom skupia genialnych mistrzów kompozycji, a to wszystko staje się darem dla przybywających do Miasta Cudów”. Do tych podziękowań dołączyli się: ojciec Mirosław Grakowicz – proboszcz miejscowej parafii i kustosz Bazyliki, goszczacy w Bardzie burmistrz Limanowej Władysław Bieda oraz wójt pobliskich Stoszowic Paweł Gancarz. Publiczność nagrodziła muzyków obfitymi brawami, w zamian „Magnificat” z dzieła Vesperae Dominicales pt. został wykonany ponownie. Ponad 60-minutowe spotkanie zapewne brzmiało w uszach i sercach przybyłych na koncert jeszcze długo.

Tegoroczne, kończące się, lato zamieniło Bardo w punkt coraz bardziej widoczny na kulturalnej mapie Polski. Bez przesady można powiedzieć, że wśród dolnośląskich ośrodków życia artystycznego, Bardo urasta do rangi centrum muzycznego w najlepszym tego słowa znaczeniu. Przeprowadzona w 2013 r. renowacja organów Bazyliki, organizowane od dwóch lat Międzynarodowe Forum Muzyczne, koncerty prestiżowych zespołów muzycznych i śpiewaczych, przyciąga do Barda – choć małymi krokami – melomanów spragnionych estetycznych doznań na wysokim poziomie. Pozostaje mieć nadzieję, że miejscowy samorząd wraz ze swoimi partnerami będzie ten kierunek podtrzymywać.

Krzysztof Kotowicz

info@vvena.pl


reklama
ARTSTON

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

BIZNES

reklama

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności. przeczytaj więcej ↠

influencing

influencing / wpływanie (PR)

INFLUENCING to odpowiedzialne i uczciwe komunikowanie się ze środowiskiem w celu przekonania do tego, co uważa się za ważne. przeczytaj więcej ↠

earning

earning / zarabianie

EARNING to racjonalne i skalkulowane działanie mające na celu uzyskanie wymiernego efektu ekonomicznego w wyniku realizacji pomysłu lub inwestycji w realizowany pomysł. przeczytaj więcej ↠

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress