VVENA.PL - Twoje spotkanie z kreatywnością - poznaj ofertę usług VVENA.PL

orientuj się na kreatywność

dziewczynaTristanIzoldaSpektrolitUrmuliZbrodniaOn i OnamigotanieeABIrapergalerionkumulacjanatalia_wenaCiepłowodypomnęzielonookiMEKSYK2011.2Bohemian Angel_hUpływ czasuAnioły umierają nocąmotylziarenkaLizbonaNa pograniczu jawy i snu (5)Na pograniczu jawy i snu (2)

NEWS

Czy można usłyszeć światło (16)

Czy można usłyszeć światło?

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (oceń jako pierwszy)
Loading ... Loading ...

Nie w metropolii, ale w Mieście Cudów. Nie w nowoczesnej sali koncertowej, lecz w zabytkowej monumentalnej bazylice. Nie na oczach bywalców filharmonicznych foyer, lecz wobec spragnionych autentyzmu i wirtuozerii. Niecodzienny, może wręcz niepowtarzalny koncert Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego w Bardzie nie był jedynie muzycznym wydarzeniem wysokiej klasy, ale nade wszystko czasem metafizycznej odpowiedzi na postawione w tytule pytanie.

Trudno wyobrazić sobie melomana, który nie znałby „Requiem” Wolfganga Amadeusza Mozarta. Dzieło wiekopomne, mimo niepoliczonej liczby wykonań, stale jest wyzwaniem dla muzyków i stanowi bezsprzecznie filar kanonu kompozycji, bez których wyobrażenie sobie dorobku europejskiej, a nawet światowej kultury artystycznej, jest nieprawdopodobne. Mimo to, każde wysłuchanie tego niedokończonego utworu, otwiera słuchaczom szeroki horyzont przeżyć i inspiracji. Trudno nie wziąć pod uwagę, iż kompozytor wprawdzie wykreował „Requiem” na życzenie anonimowego zleceniodawcy, to w pewnym momencie miał świadomość, że ten żałobny koncept pisze na własną śmierć. Dzieło jest zatem ekspresją jego osobistych doznań, zapisanym na pięciolinii wyznaniem kompozytora. Jednocześnie, z każdym kolejnym wykonaniem przeistacza się w płaszczyznę refleksji słuchaczy. Tak też było, gdy w Bazylice Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie (zgodnie z zapowiedzią VVENA.PL) chór i orkiestra Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” pod dyrekcją Thomasa Corneliusa, z udziałem sopranistki Małgorzaty Rodek, wypełniły wielkie wnętrze zabytkowej świątyni tym właśnie utworem.

Całe „Requiem” brzmiało w bardzkiej bazylice bardzo mocno. Kolejne frazy dzieła przebijały się nawet przez grube mury świątyni i jeśli ktoś znalazł się w jej pobliżu, musiał słyszeć tę muzykę. Moc orkiestry, energia chóru i intensywność solistki, zsumowane, wręcz wibrowały powietrzem. Mieliśmy do czynienia z niewątpliwym zesłaniem duchowej i estetycznej siły, jaka otaczała wszystkich przybyłych na koncert.

To nie było jednak wszystko, czym zostaliśmy obdarowani w ostatni piątek września 2017 r. Druga część koncertu była nie mniej przejmująca. Thomas Emanuel Cornelius jest jednym z najbardziej wszechstronnych muzyków swojego pokolenia. Urodził się w Niemczech w 1986 r.  Jako wybitny  instrumentalista (organy, fortepian, klawesyn) gra jako solista i dużych orkiestrach symfonicznych. Trasy koncertowe jako organisty prowadziły go do największych katedr w Europie oraz w USA i na Dalekim Wschodzie.  Regularnie pracuje także nad filmem i telewizją (m.in. ARD, ZDF, arte) jako kompozytor, aranżer lub trener dla aktorów. Blisko zaprzyjaźniony z Dolnośląskim Festiwalem Muzycznym. Obecnie najczęściej koncertuje w Hamburgu z NDR Elbphilharmonie Orchester. Komponuje dla wielu zespołów i instytucji, w tym dla Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego i dla Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”. W roli kompozytora i organisty wystąpił już rok temu w Bardzie, co VVENA.PL relacjonowała. W tym roku usłyszeliśmy nowe dzieło Thomasa Corneliusa. Utwór usłyszeliśmy w wykonaniu wspomnianego już Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”, a ściślej orkiestry i chóru wraz z wokalistami: Małgorzatą Rodek – sopran, Magdaleną Cornelius – alt, Michałem Borkowskim – tenor i Makarym Pihurą – bas. To była światowa prapremiera „Lux Aeterna” – kompozycji stanowiącej fenomenalną esencję brzmień instrumentów i ludzkiego głosu. Obie sfery, zwielokrotnione synergią chórzystów i skalą rozwiniętą przez solistów, a także instrumentalnym oceanarium, zlały się w jeden strumień duchowego i artystycznego światła. Misternie utkane akustyczne cząstki spajały się w jedną genialną tkankę, która – nieco jak ludzka egzystencja: niejednobarwnie i sinusoidalnie  – stopniowo tworzy czytelny obraz. Już sam tytuł dzieła, które wokaliści, chórzyści i wirtuozi wykonali pod dyrekcją kompozytora, kieruje myśli i uczucia w kierunku tego, co najprawdziwsze, najcenniejsze, najpiękniejsze i wieczne. Przesłanie brzmień zamieniało się w rodzaj światła – słyszalnego i jednocześnie doświadczanego wewnętrznie. Fragment tego arcydzieła (słowo „arcydzieło” nie jest tu przesadą) na poniższym „wycinku” video, jest jedynie namiastką ładunku wrażeń i emocji, jakie przebiegały i elektryzowały bardzo liczną publiczność zgromadzą w Bazylice.

Organizatorzy informowali, że koncert w wersji audio był rejestrowany, zatem wkrótce zapewne będziemy mogli usłyszeć całość programu. Publiczność z szacunkiem odnosiła się do tego, iż stała się częścią audycji, bo oklaski – bardzo rzęsiste – pojawiły się dopiero po wyczerpaniu całego zaplanowanego repertuaru. Całe wydarzenie, jakie miało miejsce w Bardzie świadczy o tym,  że obecność w przestrzeni kultury wymaga wysiłku, ale też przynosi dobre owoce.

Krzysztof Kotowicz

info@vvena.pl


reklama
ARTSTON

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

BIZNES

reklama

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności. przeczytaj więcej ↠

influencing

influencing / wpływanie (PR)

INFLUENCING to odpowiedzialne i uczciwe komunikowanie się ze środowiskiem w celu przekonania do tego, co uważa się za ważne. przeczytaj więcej ↠

earning

earning / zarabianie

EARNING to racjonalne i skalkulowane działanie mające na celu uzyskanie wymiernego efektu ekonomicznego w wyniku realizacji pomysłu lub inwestycji w realizowany pomysł. przeczytaj więcej ↠

networking

networking / rozpowszechnianie

NETWORKING to publikowanie poprzez sieć efektu realizacji pomysłu w sposób umożliwiający jego utrwalenie i upowszechnianie. przeczytaj więcej ↠

wrapping

wrapping / przyciąganie

WRAPPING to działania mające na celu wywołanie efektu utożsamiania się jak najszerszego kręgu osób z konkretnym pomysłem, w celu jego upowszechniania. przeczytaj więcej ↠

crowdfunding

crowdfunding / finansowanie

CROWDFUNDING to metoda realizowania pomysłu w oparciu o gromadzenie środków finansowych wielu osób w zamian za wycenioną i zwrotnie przekazywaną konkretną wartość. przeczytaj więcej ↠

replacing

replacing / zastępowanie

REPLACING to poszerzanie czasu i miejsca na działania kreatywne poprzez wspomaganie, wyręczanie i zastępowanie twórcy w okolicznościach, gdzie jego bezpośrednia obecność nie jest niezbędna.  przeczytaj więcej ↠

coaching

coaching / doskonalenie

COACHING jest utrzymywaniem lub zmienianiem sposobu realizacji pomysłu, modyfikowaniem jego efektu lub poszukiwaniem nowego konceptu. przeczytaj więcej ↠

consulting

consulting / doradztwo

CONSULTING to obiektywna analiza i wielokierunkowe doradztwo służące efektywnej realizacji pomysłu oraz jego kontynuacji. przeczytaj więcej ↠

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress