Wn\u0119trza Galerii Miejskiej we Wroc\u0142awiu wype\u0142nia malarstwo i grafika autorstwa pi\u0119ciu m\u0142odych artystek oraz rze\u017aby spod r\u0119ki nestora polskiego performance\u2019u Zbigniewa Warpechowskiego.<\/p>\n
Wystawa \u201ePi\u0119\u0107 panien rozumnych i jeden m\u0119\u017cczyzna lekkomy\u015blny\u201d to prezentacja zbiorowa, kt\u00f3rej tytu\u0142 aluzyjnie odnosi si\u0119 do przypowie\u015bci z Ewangelii \u015bw. Mateusza. W ekspozycji uczestniczy sze\u015bciu artyst\u00f3w \u2013 s\u0105 to Julia Cury\u0142o z Warszawy, Aleksandra Prusinowska z Gda\u0144ska, Natalia Rybka z Katowic, Marcelina Gro\u0144 i Joanna Kaucz z Wroc\u0142awia oraz Zbigniew Warpechowski. Zamys\u0142em wystawy jest prezentacja na przyk\u0142adzie pi\u0119ciu m\u0142odych artystek, zarysowuj\u0105cej si\u0119 tendencji nawrotu do malarstwa figuratywnego. Ka\u017cda z tw\u00f3rczy\u0144, mimo m\u0142odego wieku, ma za sob\u0105 szereg wystaw i nagr\u00f3d, reprezentuje wysoki poziom malarskiego rzemios\u0142a i swoist\u0105 indywidualn\u0105 wizj\u0119 rzeczywisto\u015bci.<\/p>\n
Z kolei rze\u017aby znanego w Polsce nestora sztuki performance \u2013 Zbigniewa Warpechowskiego \u2013 stanowi\u0107 b\u0119d\u0105 swoisty kontrapunkt do dzie\u0142 m\u0142odych artystek. W\u015br\u00f3d prezentowanych na ekspozycji prac mo\u017cna zauwa\u017cy\u0107 trzy motywy przewodnie. Najwa\u017cniejszy z nich to cz\u0142owiek, jego cia\u0142o, psychiczna i spo\u0142eczna kondycja. Kolejny odnosi si\u0119 do kultury masowej i popkultury (symbolika, ikonografia). Trzeci dotyka religii, mistyki, a tak\u017ce Boga (nie tylko chrze\u015bcija\u0144skiego). W poszczeg\u00f3lnych realizacjach artystki, jak i Warpechowski, bardzo jasno deklaruj\u0105 w\u0142asne, cz\u0119sto odmienne, pogl\u0105dy oraz wskazuj\u0105 przedmiot artystycznego komentarza. Prace rze\u017abiarskie Zbigniewa Warpechowskiego s\u0105 pytaniami z zawartymi diagnozami kondycji wsp\u00f3\u0142czesnego \u015bwiata. Artysta nie jest optymist\u0105, jego zdaniem, przy pomocy wide\u0142, pozbyli\u015bmy si\u0119 kultury i patriotyzmu, jeste\u015bmy poch\u0142oni\u0119ci konsumpcj\u0105, nie potrafimy si\u0119 ze sob\u0105 komunikowa\u0107 i otaczamy si\u0119 niepotrzebnymi przedmiotami. S\u0142ynny performer oskar\u017ca i punktuje. Ponadto zwraca si\u0119 ku tematyce religijnej. Jego g\u0142os jest zdecydowany, pewny i odwa\u017cny. Z tego wzgl\u0119du nadaje si\u0119 doskonale na kontrapunkt dla dzie\u0142 wszystkich pi\u0119ciu \u201epanien\u201d.<\/p>\n
Julia Cury\u0142o w swojej malarskiej tw\u00f3rczo\u015bci odwo\u0142uje si\u0119 do temat\u00f3w naukowo-religijnych, a tak\u017ce pozycji kobiet, kontrast\u00f3w i kiczu. W pozornym nonsensie, widzianym w obrazach Cury\u0142o, wyczuwa si\u0119 jednak kontrol\u0119 i dostrzega inteligentnie rozstawione odsy\u0142acze. Swoje dzie\u0142a artystka podszywa cichym chichotem, westchnieniem pe\u0142nym dezaprobaty, wyrazami zaniepokojenia i wielka doz\u0105 ironii.<\/p>\n
W malarstwie Marceliny Gro\u0144 figuratywno\u015b\u0107 stanowi jeden z poziom\u00f3w wielowarstwowych struktur poddanych rygorowi malarskiego gestu i skomplikowanych zestawie\u0144 barwnych. Na obrazach artystka zapisuje przekaz w formie kodu i alfabetu, kt\u00f3ry odwo\u0142uje si\u0119 do pozarozumowych obszar\u00f3w ludzkiej percepcji. Cz\u0119sto maluje te\u017c figury kobiece. S\u0105 one wabikiem i wska\u017anikiem ukrytych w pracy emocji.<\/p>\n
Joanna Kaucz tworzy przede wszystkim autoportrety i akty. Jej fizyczno\u015b\u0107 jest punktem wyj\u015bcia do analizy otaczaj\u0105cego \u015bwiata, kt\u00f3ry czasami bywa podkolorowany lub wr\u0119cz wykreowany. Cia\u0142o artystki jest tutaj polem bitwy (cz\u0119sto z sam\u0105 sob\u0105), a tak\u017ce obszarem obcych ingerencji.<\/p>\n
Aleksandra Prusinowska to malarka i graficzka. Jej prace cechuje solidny warsztat, kolor, rytm i ornament. Dzie\u0142a odznaczaj\u0105 si\u0119 anegdot\u0105, niebanalnymi przeno\u015bniami, ekspresj\u0105 i punktami skupienia emocji. W grafikach artystka pog\u0142\u0119bia studia na ludzkim cia\u0142em, zw\u0142aszcza tym atrakcyjnym kobiecym.<\/p>\n
Natalia Rybka skupia si\u0119 na powi\u0105zaniach cz\u0142owieka i natury, nie zapominaj\u0105c o metafizyce oraz ludzkiej duchowo\u015bci. Maluje g\u0119ste, ciemne i tajemnicze lasy, w kt\u00f3rych, z pl\u0105taniny li\u015bci, wy\u0142ania si\u0119 zarys postaci cz\u0142owieka. Deklaruje on sw\u00f3j nierozerwalny zwi\u0105zek z natur\u0105.<\/p>\n
Wystawa jest pr\u00f3b\u0105 prezentacji r\u00f3\u017cnorodnych podej\u015b\u0107 do otaczaj\u0105cego nas \u015bwiata i indywidualnych odczu\u0107, poprzez istniej\u0105ce normy kulturowe, symbolik\u0119 i ikonografi\u0119 w kontek\u015bcie problem\u00f3w dzisiejszego \u015bwiata.<\/p>\n
Wystaw\u0119 pt. \u201ePi\u0119\u0107 panien rozumnych i jeden m\u0119\u017cczyzna lekkomy\u015blny\u201d mo\u017cna ogl\u0105da\u0107 do 16 czerwca 2018 r.<\/b> w Galerii Miejskiej we Wroc\u0142awiu.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Wn\u0119trza Galerii Miejskiej we Wroc\u0142awiu wype\u0142nia malarstwo i grafika autorstwa pi\u0119ciu m\u0142odych artystek oraz rze\u017aby spod r\u0119ki nestora polskiego performance\u2019u Zbigniewa Warpechowskiego.<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":36623,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_exactmetrics_skip_tracking":false,"_exactmetrics_sitenote_active":false,"_exactmetrics_sitenote_note":"","_exactmetrics_sitenote_category":0,"footnotes":""},"categories":[1],"tags":[89,14,22],"class_list":["post-36621","post","type-post","status-publish","format-standard","has-post-thumbnail","hentry","category-wiadomosci","tag-grafika","tag-malarstwo","tag-rzezba"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36621"}],"collection":[{"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=36621"}],"version-history":[{"count":2,"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36621\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":36624,"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/36621\/revisions\/36624"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/36623"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=36621"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=36621"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/vvena.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=36621"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}