Warning: Constant FS_METHOD already defined in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php on line 96

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php:96) in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php:96) in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php:96) in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php:96) in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php:96) in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php:96) in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php:96) in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-config.php:96) in /home/klient.dhosting.pl/karolkotowi/vvena.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":44762,"date":"2023-03-19T15:00:42","date_gmt":"2023-03-19T14:00:42","guid":{"rendered":"https:\/\/vvena.pl\/?p=44762"},"modified":"2023-03-19T15:15:20","modified_gmt":"2023-03-19T14:15:20","slug":"nastepne-pokolenie-nie-bedzie-znac-milosci-i-wolnosci-a-real-przegra-z-cyber","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/vvena.pl\/nastepne-pokolenie-nie-bedzie-znac-milosci-i-wolnosci-a-real-przegra-z-cyber\/","title":{"rendered":"Nast\u0119pne pokolenie nie b\u0119dzie zna\u0107 mi\u0142o\u015bci i wolno\u015bci, a \u201ereal\u201d przegra z \u201ecyber\u201d?"},"content":{"rendered":"

Je\u015bli czytasz te s\u0142owa, to znaczy, \u017ce (podobnie jak pisz\u0105cy je) jeste\u015b w sieci, \u017ce jeste\u015bmy \u2013 Ty i ja, my, oni \u2013 w tej samej przestrzeni. Jest ona wsp\u00f3lna w pierwotnym znaczeniu tego poj\u0119cia? Jest \u2013 Tobie, mnie, nam \u2013 podporz\u0105dkowana (s\u0142u\u017cebna wobec cz\u0142owieka i spo\u0142ecze\u0144stwa)? W jakim stopniu poruszamy si\u0119 w tej sieci i poza ni\u0105 niezale\u017cnie od wskaz\u00f3wek \u201epani nawigacji\u201d czy \u201epana algorytm\u00f3w\u201d?<\/strong><\/span><\/h4>\n

W zasadzie, po przeczytaniu ksi\u0105\u017cki \u201eCyber kontra real. Cywilizacja w techno-pu\u0142apce\u201d, pyta\u0144 o identyfikacj\u0119 to\u017csamo\u015bci realnej wobec to\u017csamo\u015bci w cyberprzestrzeni (kt\u00f3rej nie mo\u017cna redukowa\u0107 jedynie do obrazu z przegl\u0105darek i komunikator\u00f3w) jest znacznie wi\u0119cej, ni\u017c przed t\u0105 lektur\u0105. Ksi\u0105\u017cka stanowi\u0105ca zapis rozm\u00f3w Jaremy Piekutowskiego z prof. Andrzejem Zybertowiczem, wydrukowanych (co nie jest bez znaczenia) na ponad 300 stronach, nie tylko nie zamkn\u0119\u0142a pola do poszukiwa\u0144 czy analiz, ale wr\u0119cz wydr\u0105\u017cy\u0142a nowe wektory czy nawet trajektorie, na jakie nie tylko warto, ale nale\u017cy si\u0119 intelektualnie i etycznie wspi\u0105\u0107. Dlaczego? Dlatego, by nie sta\u0107 si\u0119 bezw\u0142adnym \u201ebitem\u201d w infosynapsach wirtualnego globu lub, co gorsza, \u201ewiralem\u201d w rozproszonej mozaice wp\u0142yw\u00f3w, zale\u017cno\u015bci, koincydencji, impuls\u00f3w, reakcji i ca\u0142ego mn\u00f3stwa relacji mi\u0119dzy lud\u017ami, mi\u0119dzy lud\u017ami a spo\u0142eczno\u015bciami, mi\u0119dzy lud\u017ami a korporacjami, mi\u0119dzy spo\u0142eczno\u015bciami a korporacjami i wreszcie mi\u0119dzy korporacjami Big Techu, kt\u00f3ry za (dos\u0142ownie) wszelk\u0105 cen\u0119 chce indywidualizowa\u0107 i personalizowa\u0107 to, co odbieramy poprzez media, i co \u2013 jako \u201ew\u0142asn\u0105\u201d tre\u015b\u0107 \u2013 \u00a0przekazujemy dalej.<\/span><\/p>\n

Ju\u017c \u201es\u0142ysz\u0119\u201d my\u015bl osoby czytaj\u0105cej te s\u0142owa, \u017ce tchnie tu pesymizmem i jakim\u015b rodzajem determinizmu, o jakim dyskutowali filozofowie, jaki usi\u0142owali i usi\u0142uj\u0105 wciela\u0107 w \u017cycie polityczni satrapi. Wsp\u00f3\u0142cze\u015bnie zdaj\u0105 si\u0119 o tym marzy\u0107 kreatorzy cyberprzestrzeni. Mia\u0142em w\u0142a\u015bnie do czynienia z czym\u015b, co mo\u017cna nazwa\u0107 domys\u0142ami granicz\u0105cymi z pewno\u015bci\u0105 \u2013 ze wskazaniem na pewno\u015b\u0107, a dotycz\u0105cymi przysz\u0142o\u015bci zaczynaj\u0105cej si\u0119 w tera\u017aniejszo\u015bci. Sta\u0142o si\u0119 to mo\u017cliwe dzi\u0119ki ksi\u0105\u017cce udost\u0119pnionej czytaj\u0105cym przez Wydawnictwo Nowej Konfederacji dos\u0142ownie kilka tygodni temu (dowodem czego jest fakt, \u017ce m\u00f3j egzemplarz opatrzony jest autografami obu Rozm\u00f3wc\u00f3w).<\/span><\/p>\n

Prof. Andrzej Zybertowicz porusza si\u0119 w swoich wywodach z pewno\u015bci\u0105 do\u015bwiadczonego i przez to pokornego wobec si\u0142 natury, ale nie skazanego na ich moc, g\u00f3rskiego przewodnika. Prowadzi po labiryncie cyber-ska\u0142, w\u015br\u00f3d kt\u00f3rych z nieukrywanym niepokojem dostrzega gro\u017ane cyber-asteroidy. Wkracza w korytarze kolejnych w\u0105tk\u00f3w (techno- -rewolucja, -praca, -cz\u0142owiek, -polaryzacja, -pa\u0144stwo, -\u015bwiat, -bezpiecze\u0144stwo, -wojna). Czytaj\u0105c ksi\u0105\u017ck\u0119 wcale nie mo\u017cna by\u0107 pewnym, \u017ce profesor-przewodnik zna drog\u0119 wyj\u015bcia (Techno-nadzieja, czyli Wielkie Spowolnienie). Utrzymuje bowiem intelektualne napi\u0119cie do ostatnich dos\u0142ownie stron publikacji (Real kontra cyber). Tam dopiero wyk\u0142ada z akademick\u0105 precyzj\u0105 co mo\u017ce stanowi\u0107 remedium, o kt\u00f3rym m\u00f3wi z tak\u0105 doz\u0105 przekonania, \u017ce nie da si\u0119 przej\u015b\u0107 obok z oboj\u0119tno\u015bci\u0105, chc\u0105c zachowa\u0107 szacunek do powszechnie obowi\u0105zuj\u0105cych regu\u0142 racjonalno\u015bci i uniwersalnych norm etyki. Co (dla mnie, jako teologa) jest poruszaj\u0105ce, profesor (cho\u0107 okre\u015bla si\u0119 sam jako \u201ekatolicki agnostyk\u201d) nie od\u017cegnuje si\u0119 od dotkni\u0119cia czy nawet si\u0119gni\u0119cia po zasoby maj\u0105ce \u017ar\u00f3d\u0142a mistyczne.<\/span><\/p>\n