Jeste\u015bmy przyzwyczajeni, \u017ce w letnie miesi\u0105ce program oferowany przez instytucje kultury nie jest szczeg\u00f3lnie obfity. Jednak w Narodowym Forum Muzyki we Wroc\u0142awiu wakacji od koncert\u00f3w nie robimy. <\/strong><\/p>\n W lipcu i w sierpniu\u00a0Narodowe Forum Muzyki<\/a>\u00a0zaprasza na pokazy film\u00f3w z muzyk\u0105 na \u017cywo, wyst\u0119py najlepszych wiolonczelist\u00f3w, muzyk\u0119 ch\u00f3raln\u0105 Andrzeja Panufnika, a tak\u017ce bogaty w wyj\u0105tkowe wydarzenia festiwal muzyki dawnej, na kt\u00f3rym nie zabraknie okazji nawet do wsp\u00f3lnego ta\u0144ca.<\/p>\n Pi\u0105tkowe wieczory nie by\u0142yby tym samym, gdyby nie wypady do kina. Gdy w latach 20. ubieg\u0142ego wieku seansom niemych film\u00f3w towarzyszy\u0142a cz\u0119sto gra organisty, takie wyj\u015bcia by\u0142y r\u00f3wnie\u017c znakomit\u0105 okazj\u0105 do pos\u0142uchania muzyki na \u017cywo. Do tych w\u0142a\u015bnie tradycji nawi\u0105zuje cykl\u00a0Kina organowego NFM<\/a>, na kt\u00f3ry sk\u0142adaj\u0105 si\u0119 seanse filmowe czarno-bia\u0142ych hit\u00f3w, wzbogacone improwizacjami na zbudowanych w NFM w 2020 roku organach.<\/p>\n Seri\u0119 pokaz\u00f3w otworzy jeden z pierwszych obraz\u00f3w wojennych z prawdziwego zdarzenia \u2013 wyre\u017cyserowana przez Kinga Vidora\u00a0Wielka<\/em>\u00a0parada<\/em>. \u015aledz\u0105c t\u0119 opowie\u015b\u0107 z 1925 roku, b\u0119dziemy \u015bwiadkami przemiany g\u0142\u00f3wnego bohatera, kt\u00f3ry zaci\u0105ga si\u0119 do wojska i trafia na front, gdzie do\u015bwiadcza horroru I wojny \u015bwiatowej. Obraz wywar\u0142 znacz\u0105cy wp\u0142yw na \u015bwiatow\u0105 kinematografi\u0119, w tym na prze\u0142omowy\u00a0Na zachodzie bez zmian<\/em>. Jeszcze istotniejsza dla dziej\u00f3w tej dziedziny sztuki by\u0142a posta\u0107 Charliego Chaplina. W programie Kina organowego NFM znalaz\u0142y si\u0119 w tym roku a\u017c trzy kr\u00f3tkometra\u017cowe komedie mistrza pantomimy.\u00a0Imigrant\u00a0<\/em>w krzywym zwierciadle przedstawia trudn\u0105 dol\u0119 Europejczyk\u00f3w przyp\u0142ywaj\u0105cych do Ameryki w poszukiwaniu lepszego \u017cycia. W\u00a0Lichwiarzu\u00a0<\/em>zobaczymy Chaplina w roli sprytnego pracownika lombardu, w\u00a0Charlie ucieka\u00a0<\/em>wciela si\u0119 on w wi\u0119ziennego zbiega. Ca\u0142y cykl zamknie\u00a0Lokator\u00a0<\/em>wyre\u017cyserowany w 1926 roku przez Alfreda Hitchcocka. Scenariusz brytyjskiego dreszczowca inspirowany by\u0142 s\u0142ynn\u0105 histori\u0105 Kuby Rozpruwacza. W jej wczesnej filmowej interpretacji rozpoznamy szereg element\u00f3w stylu angielskiego re\u017cysera, znanych z jego p\u00f3\u017aniejszych produkcji: charakterystyczny suspens, chrze\u015bcija\u0144sk\u0105 ikonografi\u0119, krzycz\u0105ce kobiety i ca\u0142e pok\u0142ady po\u017cywki dla amator\u00f3w psychoanalizy.<\/p>\n Cykl Kina organowego NFM jest znany te\u017c z tego, \u017ce gwiazdy podziwia\u0107 mo\u017cna nie tylko na ekranie \u2013 zasiadaj\u0105 one r\u00f3wnie\u017c za organowym manua\u0142em. Podczas najbli\u017cszej edycji pos\u0142uchamy Tomasza Orlowa, kt\u00f3ry s\u0142ynie z mistrzostwa improwizatorskiego i prowadzi pr\u0119\u017cn\u0105 dzia\u0142alno\u015b\u0107 koncertow\u0105 w kraju oraz za granic\u0105. Pokazom film\u00f3w Chaplina towarzyszy\u0107 b\u0119d\u0105 improwizacje Anny Vavilkiny \u2013 artystki na co dzie\u0144 graj\u0105cej na organach berli\u0144skiego kina Babylon \u2013 jedynych dzia\u0142aj\u0105cych w Niemczech organach kinowych zamontowanych w miejscu, w kt\u00f3rym zosta\u0142y oryginalnie skonstruowane. Nie zabraknie tak\u017ce duetu kuratora organ\u00f3w NFM Tomasza G\u0142uchowskiego i DJ-a Micha\u0142a Macewicza po raz kolejny zachwycaj\u0105cych publiczno\u015b\u0107 swoimi improwizacjami.<\/p>\n Sierpniowe weekendy warto zarezerwowa\u0107 na koncerty po\u015bwi\u0119conego muzyce dawnej festiwalu\u00a0Forum Musicum<\/a>. Wydarzenie to znane jest z prezentacji r\u00f3\u017cnorodnego repertuaru, a tak\u017ce programu akcentuj\u0105cego zwi\u0105zki muzyki z \u017cyciem codziennym dawnych epok. Tematem tegorocznej edycji b\u0119dzie relacja muzyki i w\u0142adzy. Pierwsze dwa koncerty wi\u0105\u017ce w\u0105tek krucjat. Cho\u0107 same w sobie by\u0142y one przedsi\u0119wzi\u0119ciami pe\u0142nymi przemocy, zainspirowa\u0142y powstanie wspania\u0142ej poezji i muzyki wykonywanej przez trubadur\u00f3w, truwer\u00f3w oraz minnesinger\u00f3w.<\/p>\n Forum Musicum zainauguruje zesp\u00f3\u0142 Murmur Mori, kt\u00f3ry si\u0119gnie do tw\u00f3rczo\u015bci czas\u00f3w wypraw krzy\u017cowych, a utwory zaczerpni\u0119te z licz\u0105cych setki lat \u017ar\u00f3de\u0142 uzupe\u0142ni o w\u0142asne kompozycje utrzymane w stylu sprzed wiek\u00f3w. Muzycy zwr\u00f3c\u0105 uwag\u0119 na kompozycje przedstawiaj\u0105ce punkt widzenia sceptyczny wobec wojen. W\u015br\u00f3d dawnych tekst\u00f3w nie brakuje \u015bwiadectw osobistych tragedii bliskich rozdzielonych przez wezwanie do podj\u0119cia pe\u0142nej niebezpiecze\u0144stw wyprawy.<\/p>\n Fascynuj\u0105ce dzieje \u015bredniowiecznych konflikt\u00f3w przybli\u017cy podczas festiwalu r\u00f3wnie\u017c wsp\u00f3\u0142czesny bard, mi\u0142o\u015bnik i t\u0142umacz starofrancuskiej poezji Jacek Kowalski. Opowie o zamierzch\u0142ych wydarzeniach, a tak\u017ce zaprezentuje powi\u0105zany z nimi repertuar. Muzyk ten cieszy si\u0119 uznaniem i jest obecny na scenie ju\u017c od trzydziestu sze\u015bciu lat, wykonuj\u0105c \u015bredniowieczne utwory w polskich t\u0142umaczeniach. Zalet\u0105 jego przek\u0142ad\u00f3w jest \u017cywy, zrozumia\u0142y j\u0119zyk pozwalaj\u0105cy wsp\u00f3\u0142czesnym odbiorcom na uto\u017csamienie si\u0119 z bohaterami prezentowanych historii i legend. Artysta \u015bpiewa po polsku, respektuje jednak oryginalne melodie i pierwotne formy literackie oraz muzyczne, a opr\u00f3cz autentycznych dawnych pie\u015bni wykonuje r\u00f3wnie\u017c dzie\u0142a w\u0142asne.<\/p>\n Sobotnie wydarzenia drugiego festiwalowego weekendu po\u015bwi\u0119cone b\u0119d\u0105 praktyce ta\u0144ca \u2013 zar\u00f3wno w jego elitarnej, jak i popularnej ods\u0142onie. Do tej pierwszej zalicza\u0142 si\u0119 bez w\u0105tpienia w XVII wieku francuski balet oraz opera, kt\u00f3rej taniec stanowi\u0142 w\u00f3wczas nad Loar\u0105 istotny element. Czo\u0142owym tw\u00f3rc\u0105 muzyki przynale\u017c\u0105cej do obu tych gatunk\u00f3w by\u0142 wtedy we Francji Jean-Baptiste Lully. Pochodz\u0105cy z w\u0142oskiej Florencji kompozytor i tancerz, niczym sam Kr\u00f3l S\u0142o\u0144ce, tyle \u017ce w dziedzinie kultury muzycznej, sprawowa\u0142 rz\u0105dy absolutne, niepodzielne \u201ejak punkt w geometrii\u201d \u2013 pisa\u0142 Cardin Le Bret. Fragmenty dzie\u0142 Lully\u2019ego przedstawi\u0105 arty\u015bci Royal Baroque Ensemble oraz Baletu Dworskiego Cracovia Danza.<\/p>\n Tego samego wieczoru odb\u0119dzie si\u0119 pota\u0144c\u00f3wka z muzyk\u0105 wiejsk\u0105 wykonywan\u0105 przez Orkiestr\u0119 Galicja. Kultura ludowa, jeszcze kilkana\u015bcie lat temu cz\u0119sto lekcewa\u017cona, powr\u00f3ci\u0142a w XXI wieku w postaci in crudo, a wi\u0119c niepozbawionej autentycznej surowo\u015bci. Obecnie zn\u00f3w przyci\u0105ga m\u0142odych ludzi i najzdolniejszych artyst\u00f3w, ponownie tak\u017ce pojawia si\u0119 w najbardziej naturalnym dla siebie kontek\u015bcie, jakim s\u0105 wsp\u00f3lna zabawa i taniec. W wykonaniu prowadzonej przez cz\u0142onk\u00f3w Kapeli Niwi\u0144skich Orkiestry Galicja us\u0142ysze\u0107 b\u0119dzie mo\u017cna muzyk\u0119 polsko-ukrai\u0144skiego pogranicza. Zesp\u00f3\u0142 sk\u0142ada si\u0119 z wykonawc\u00f3w, kt\u00f3rzy s\u0105 uczniami autentycznych wiejskich muzykant\u00f3w i tradycyjne brzmienia zg\u0142\u0119biaj\u0105 z pasj\u0105 prawdziwych badaczy. Podczas wyst\u0119pu nie zabraknie te\u017c cennej mo\u017cliwo\u015bci nauki wiejskiego ta\u0144ca, a to dzi\u0119ki Akademii Ta\u0144ca Tradycyjnego Piotra Zgorzelskiego.<\/p>\n Podczas wydarze\u0144 zamykaj\u0105cych Forum Musicum w wykonaniu prowadzonego przez dyrektora artystycznego festiwalu Tomasza Dobrza\u0144skiego zespo\u0142u Ars Cantus us\u0142yszymy muzyk\u0119 z dw\u00f3ch niesamowitych \u015bredniowiecznych dokument\u00f3w. W Sali Wielkiej wroc\u0142awskiego Ratusza grupa zaprezentuje kompozycje, kt\u00f3re znalaz\u0142y si\u0119 w sporz\u0105dzonym na pocz\u0105tku XIV wieku r\u0119kopisie zawieraj\u0105cym poemat zatytu\u0142owany\u00a0Roman de Fauvel<\/em>.\u00a0<\/em>Przedstawia on os\u0142a (b\u0105d\u017a konia), kt\u00f3ry opuszcza stajni\u0119 i awansuje, dost\u0119puj\u0105c na monarszym dworze najwy\u017cszych godno\u015bci.<\/p>\n Ilustrowany manuskrypt przechowywany w paryskiej Biblioth\u00e8que nationale de France pod sygnatur\u0105 fr.146 wyr\u00f3\u017cnia to, \u017ce poza literack\u0105 tre\u015bci\u0105 znajduje si\u0119 w nim a\u017c 169 powi\u0105zanych z ni\u0105 utwor\u00f3w muzycznych. S\u0105 w\u015br\u00f3d nich tak\u017ce skomponowane specjalnie z my\u015bl\u0105 o historii zwierz\u0119cia wspinaj\u0105cego si\u0119 po szczeblach feudalnej drabiny. Dokument \u00f3w stanowi najcenniejszy zbi\u00f3r dzie\u0142 polifonicznych tego okresu i unikatowe \u015bwiadectwo narodzin we Francji sztuki muzycznej okre\u015blanej jako ars nova.<\/p>\n Na polskim gruncie za\u015b bezcennym dokumentem pochodz\u0105cym z wiek\u00f3w \u015brednich jest r\u0119kopis znany pod jego dawn\u0105 sygnatur\u0105 jako \u201eKras 52\u201d, cudem ocala\u0142y z powstania warszawskiego. Zawiera on zapisany czarn\u0105 notacj\u0105 menzuraln\u0105 panegiryk\u00a0Hystorigraphi aciem<\/em>upami\u0119tniaj\u0105cy narodziny jednego z syn\u00f3w W\u0142adys\u0142awa Jagie\u0142\u0142y. Wokalno-instrumentalne trzyg\u0142osowe dzie\u0142o z muzycznego kanonu polskiego \u015bredniowiecza na tle europejskiej muzyki I po\u0142owy XV wieku nale\u017cy\u00a0do najbardziej awangardowego nurtu. Autorstwo kompozycji przypisuje si\u0119 najcz\u0119\u015bciej Miko\u0142ajowi z Radomia.<\/p>\n Zachowana wersja z tekstem stworzonym przypuszczalnie przez biskupa Stanis\u0142awa Cio\u0142ka jest jednak z ca\u0142\u0105 pewno\u015bci\u0105 kontrafaktur\u0105 \u2013 orygina\u0142 napisany zosta\u0142 do innych s\u0142\u00f3w i by\u0107 mo\u017ce podstaw\u0105 zachowanej wersji nie jest wcale utw\u00f3r polski, lecz nieznana bli\u017cej ballada francuska. Wszystkie zawi\u0142o\u015bci dotycz\u0105ce fascynuj\u0105cego muzycznego zabytku wyja\u015bni\u0105 arty\u015bci Ars Cantus podczas po\u015bwi\u0119conej mu prelekcji po\u0142\u0105czonej z koncertem.<\/p>\n Forum Musicum to nie jedyny festiwal, w kt\u00f3rym b\u0119dziemy mogli wzi\u0105\u0107 udzia\u0142 tego lata. Odbywaj\u0105ca si\u0119 w pierwszej po\u0142owie lipca\u00a0Mi\u0119dzynarodowa Akademia Wiolonczelowa<\/a>\u00a0(MAW) jest co prawda przedsi\u0119wzi\u0119ciem skierowanym przede wszystkim do chc\u0105cych doskonali\u0107 sw\u00f3j warsztat muzyk\u00f3w, za ka\u017cdym razem jednak towarzysz\u0105 jej koncerty b\u0119d\u0105ce prawdziw\u0105 uczt\u0105 dla meloman\u00f3w. W tym roku w NFM us\u0142ysze\u0107 b\u0119dzie mo\u017cna festiwalow\u0105 orkiestr\u0119, a z ni\u0105 czo\u0142owych europejskich wiolonczelist\u00f3w. Nie zabraknie Juliusa Bergera, Tom\u00e1\u0161a Jamn\u00edka, a tak\u017ce cz\u0142onk\u00f3w Polish Cello Quartet, kt\u00f3rzy stoj\u0105 te\u017c za organizacj\u0105 MAW oraz s\u0105 jej artystycznymi kierownikami. W programie koncertu znajd\u0105 si\u0119 dzie\u0142a powsta\u0142e od pocz\u0105tku XIX wieku po wsp\u00f3\u0142czesno\u015b\u0107.<\/p>\n\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n
\n