KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

25 / 25

VV Dodane przez VV
20-12-2016
w Wiadomości
Czas czytania: 2 min
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

Podsumowanie ćwierćwiecza istnienia Galerii Miejskiej we Wrocławiu może stanowić nie tylko rozrachunek dotyczący jej założeń programowych, jakości zrealizowanych wydarzeń, ogólnego wpływu na kulturowy mikroświat Wrocławia, ale także bardziej ogólnych zmian w sferze sztuki, estetyki, strategii wystawienniczych czy w końcu sposobach patrzenia i pisania o sztuce.

25-letnia historia wrocławskiej Galerii Miejskiej rozpoczęła się w chaotycznych czasach transformacji. Przełom lat 80. i 90. wspominany jako czas widmowy był stanem niewygodnej niepewności, ale też nadziei niosącej przekonanie, że wszystko może się zdarzyć. Jak pisał Jakub Banasiak, był to „stan próżni, którą trzeba było wypełnić wielkimi narracjami czasu transformacji”. Nadaniem tej otchłani tożsamości miały zająć się m.in. instytucje kulturalne, mające w swoich rękach tak wdzięczne narzędzie, jakim z pozoru jest sztuka. Powstała 10 lipca 1991 r. Galeria Miejska we Wrocławiu odchodziła jednak, w swoim założeniu programowym, od narzucania widzom jedynego słusznego paradygmatu. W zamian oferowała instytucję-warsztat, otwartą na dialog i eksperyment, galerię w ciągłym procesie. Formuła ta – co widać z perspektywy czasu – świetnie korelowała z niestabilnością początku lat 90. Teresa Kukuła – kierująca galerią od początku jej istnienia do 2012 r. – w jednym ze sprawozdań działalności galerii podkreślała m.in. jej przywiązanie do tradycji wrocławskiego konceptualizmu i sztuki nieobecnej, co w następstwie artykułowane było poprzez rodzaj prezentowanej twórczości oraz często procesualny charakter jej istnienia w murach galerii. Dzięki takiej strategii na przestrzeni ponad dwóch dekad istnienia instytucja mogła zaprezentować różne postawy twórcze, mieszczące się w szeroko pojętym nurcie postkonceptualizmu i rozpięte między takimi formami jak instalacja, obiekty, rzeźba, performance. Ta panorama zjawisk była od końca 2012 r. rozszerzana przez Mirosława Jasińskiego o media takie jak malarstwo, grafika i rysunek.

W rezultacie wystawa 25/25. 25 artystów na 25-lecie Galerii Miejskiej jest nie tylko formą szkicowo ukazującą wynikłą z praktyki linię artystyczną instytucji oraz rewizyjnym spojrzeniem na własną tradycję, lecz także wspomnieniem i próbą kodyfikacji tego, co było. Stąd wybór 25 twórców reprezentatywnych dla działalności Galerii objął tych spośród blisko 400 artystów, którzy na przestrzeni kilkudziesięciu lat wystawiali w niej swoje prace wielokrotnie lub też w szczególny sposób wpłynęli na – nie tylko lokalny – obieg sztuki (Gołkowska, Chwałczyk, Jurkiewicz). Mimo wspomnieniowego charakteru wystawa 25/25 nie jest jednak wystawą historyczną. Większość zaproszonych autorów zaprezentuje bowiem realizacje powstałe w ostatnich latach, a część z nich przygotuje prace zupełnie nowe. Na skutek tego ekspozycja będzie okazją do przyjrzenia się zarówno programowej ewolucji Galerii, jak i postawom artystycznym związanych z nią twórców. Efektem prześledzenia tych relacji i przeobrażeń w procesie przygotowania ekspozycji jest także publikacja towarzysząca wystawie, która obok tekstów krytycznych i podsumowujących zebrała część archiwalnych materiałów, opublikowanych po raz pierwszy w 25-letniej historii Galerii.

Wystawa pt. „25/25” można oglądać do 18 stycznia 2017 r. w Galerii Miejskiej we Wrocławiu.

Tagi: grafikamalarstwoplastyka
Poprzedni artykuł

Smyczkowe brzmienia

Następny artykuł

Sonori Ensemble

Podobne Posty

Malarstwo Jolanty Jóźwiak
Wiadomości

Malarstwo Jolanty Jóźwiak – odkryj „Piąty Żywioł”

Kobieta – delikatna jak powietrze, silna jak ziemia, płynna jak woda, namiętna jak ogień. A jednak jest czymś więcej niż...

Dodane przez VV
17-02-2025
Kiedy pojawia się
Wiadomości

Kiedy pojawia się pierwszy kolor – „Rozplatanie tęczy”

Na początku tęcza jest biała. Całkowicie biała. Kiedy pojawia się pierwszy kolor, widownia wstrzymuje oddech. Jeden kolor. Tylko jeden, ale...

Dodane przez VV
04-02-2025
Wielowymiarowość kobiecości
Wiadomości

Wielowymiarowość kobiecości – „Barwy kobiet”

Kobieta od wieków inspirowała artystów, lecz często była przedstawiana jedynie przez pryzmat cielesności. „Barwy Kobiety” to malarska opowieść, która wychodzi...

Dodane przez VV
03-02-2025
Wyemancypowana władczyni
Wiadomości

Wyemancypowana władczyni egzotycznej wyspy – „Nowa choreografia Alcyny”

„Nowa choreografia Alcyny” to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości Poli Dwurnik we Wrocławiu, obejmująca blisko 30 prac wykonanych w różnych...

Dodane przez VV
09-12-2024
Następny artykuł

Sonori Ensemble

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist