Już po raz trzeci Alojzy Taux – wybitny kompozytor, muzyk i muzykolog został uhonorowany w swoich rodzinnych stronach artystycznymi wydarzeniami. III Festiwal Alojzego Tauxa rozłożony w czasie i przestrzeni z roku na rok zyskuje rangę poważnego wydarzenia dzięki wytrwałości kilku prywatnych osób. Tegoroczny edycja odbyła się w 200-lecie urodzin artysty, który przyszedł na świat w Braszowicach.
Jak powiedział Jerzy Organiściak – inicjator festiwalu zafascynowany postacią pochodzącego z Braszowic Alojzego Tauxa „Kilka lat temu w środowisku ząbkowickich regionalistów pojawiła się idea upamiętnienia życia i twórczości kompozytora muzyki klasycznej. Będąc pod wrażeniem festiwalu Ignacego Reimanna odbywającego się na Ziemi Kłodzkiej, pomyślałem o przeprowadzeniu festiwalu związanego z osobą Alojzego Tauxa i nie zorganizować koncertów w Braszowicach i Ząbkowicach Śląskich? Pomysł nabrał kolorów po rozmowie z panem dr Marianem Bilińskim, ząbkowiczaninem, muzykiem i kierownikiem festiwalu Ignacego Reimanna. Po kilku spotkaniach w Ząbkowicach Śląskich i Opolu nakreśliliśmy ramy przyszłego festiwalu. Zająłem się sprawami organizacyjnymi, szukaniem pieniędzy i sponsorów oraz badaniami historycznymi twórczości Alojzego Tauxa. Z kolei pan dr Marian Biliński i jego siostra Jolanta Mitręga – sprawami artystyczni.” W tym miejscu Jerzy Organiściak przypomniał, iż pierwszym materialnym ogniwem festiwalu był egzemplarz partytury utworu Alojzego Tauxa pt. „Marsz dla Ząbkowiczan” jaką otrzymał od śp. Franza Toennigesa, dawnego ząbkowiczanina z Niemiec i od 2007 r. honorowego obywatela naszego miasta. Kolejne zapisy nutowe utworów Tauxa sprowadził Marian Biliński poprzez swoja siostrę mieszkającą w Niemczech, która z kolei nawiązała kontakty z Mozarteum w Salzburgu, gdzie przez wiele lat Alojzy Taux pracował.
I Festiwal Muzyczny im. Alojzego Tauxa w 2015 r. Następny, już z większą liczbą utworów Tauxa oraz szerszym gronem wykonawców miał miejsce w 2016 r. Tegoroczna i zapowiadana przez VVENA.PL trzecia edycja festiwalu była rozłożona w czasie i poza rodzinnymi dla muzyka Braszowicami, koncerty odbyły się w Bardzie i Ząbkowicach Śląskich. Pierwsza odsłona miała miejsce w Bardzie, gdzie 10 września 2017 r. dotarli uczestnicy IV Pieszej Pielgrzymki Ząbkowickiej. To odnowione kilka lat temu wydarzenie nawiązujące do kilkusetletniej tradycji peregrynacji ząbkowiczan ku Sanktuarium Matki Bożej Strażniczki Wiary zostało uświetnione koncertem w bardzkiej bazylice. Po Mszy św. celebrowanej przez księdza biskupa Ignacego Deca, pątnicy i melomani wysłuchali pierwszego festiwalowego koncertu. Połączone siły wokalne Opolskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Mariana Bilińskiego oraz Chóru Cantate Domino z Nowej Rudy pod dyrekcją Piotra Bałandy, dostarczyły wszystkim wspaniałych przeżyć duchowych i artystycznych wrażeń.
Drugim ogniwem tegorocznego festiwalu nie mogło nie być spotkanie w Braszowicach, czyli rodzinnej wsi Alojzego Tauxa. 14 października 2017 r. na placu (w pobliżu miejsca, gdzie kiedyś stał dom rodzinny muzyka) odsłonięta i poświęcona została pamiątkowa tablica poświęconą muzykowi i kompozytorowi z okazji jego 200. urodzin. Tablicę i obelisk ufundowali mieszkańcy Braszowic – dumni z faktu, że to z ich wsi wyszła tak znacząca w świecie europejskiej muzyki postać. W kościele odbył się wspólny koncert ząbkowickiego Chóru Gloria pod dyrekcją Andrzeja Wiśniewskiego oraz Opolskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Mariana Bilińskiego. Jak podkreśla Jerzy Organiściak „słowa wielkiego podziękowania należą się Pani sołtys Renacie Wereśniak za piękne przygotowanie uroczystości w Braszowicach oraz za gościnność, gdyż chórzyści i goście uroczystości mogli wspólnie zasiąść przy stole i cieszyć się wspólnym muzykowaniem i śpiewami.”
Finałowym dniem festiwalu była niedziela 15 października 2017 r. Po uroczystościach odpustowych kościół parafialny pw. Św. Jadwigi w Ząbkowicach Śląskich wypełniła piękna muzyka. Wykonawcami byli: Opolski Chór Kameralny pod dyrekcją Mariana Bilińskiego, Chór Cantate Domino z Nowej Rudy pod dyrekcją Piotra Bałandy, Chóru Gloria z Ząbkowic Śląskich pod dyrekcją Andrzeja Wiśniewskiego oraz Zespół Smyczkowy pod dyrekcją Krzysztofa Bilińskiego z Opola i solistka Jadwiga Adamska z Kamieńca Ząbkowickiego. W repertuarze udanego koncertu znalazły się przede wszystkim dzieła samego Alojzego Tauxa, w tym słynny już „Marsz dla Ząbkowiczan” oraz imponujący epickością linii melodycznej utwór „Chrystus Zmartwychwstał”. Zabrzmiała też kompozycja „Oto Zbawca nam się dziś objawił”, która poza niezwykłym muzycznym ładunkiem emocji, była też zapewne dla wielu kanwą duchowej refleksji.
Poza kompozycjami Alojzego Tauxa, można było wysłuchać dzieł innych twórców muzyki, tj.: Jana Maklakiewicza, Michała Lorenza, Paula de Senneville’a, Johna Newtona, Roberta Johna i Marco Frisiny. Poszczególne utwory znajdowały nie tylko świetny odbiór wśród słuchaczy, ale wpisywały się swoim brzmieniem w piękno zabytkowej świątyni. Cały koncert został przyjęty owacyjnie przez ząbkowicką publiczność. Nie obyło się bez kilku bisów. Jak widać, melomanów wśród nas nie brakuje, a pragnienie przeżywania wysokiej kultury jest bardzo żywe.
Słowa uznania za zainicjowanie i zorganizowanie III Festiwalu Alojzego Tauxa należą się Jerzemu Organiściakowi, bez determinacji którego wielki muzyk pochodzący z małych Braszowic nie byłby tak dobrze znany na Ziemi Ząbkowickiej, jak w Salzburgu uchodzącym za jedno z najbardziej muzycznych miast Europy. W rozmowie z nami Jerzy Organiściak podkreślał zaangażowanie Pani Renaty Wereśniak – sołtys Braszowic, dzięki której 200. Rocznica urodzin Alojzego Tauxa została trwale upamiętniona. Nie zabrakło w tym roku wkładu finansowego samorządu powiatu ząbkowickiego oraz gmin Ząbkowice Śląskie i Bardo. Na przyszły rok – taką nadzieję można mieć – czeka nas równie wiele atrakcyjnych spotkań związanych z postacią i twórczością Alojzego Tauxa, na co z pewnością ten rodowity braszowiczanin zasługuje.
Krzysztof Kotowicz