KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa.

VV Dodane przez VV
24-04-2018
w Wiadomości
Czas czytania: 3 min
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

W 2018 roku mija setna rocznica urodzin Tadeusza Brzozowskiego (1918–1987), wybitnego artysty malarza, rysownika, scenografa i pedagoga, który w latach 60. należał do artystycznej czołówki Europy. Jako jeden z nielicznych malarzy współczesnych do perfekcji opanował technologiczne tajniki tworzywa, którym posługiwał się równie biegle, jak dawni mistrzowie.

Wypracował jedyną w swym rodzaju „alchemię koloru”, która – jak pisał Aleksander Wojciechowski – była zjawiskiem wyjątkowym w europejskiej sztuce XX wieku [1]. Jego niezwykłe, pełne tajemniczych przestrzeni, wielowarstwowych struktur i świetlistych barw dzieła tworzą wieloznaczną, przewrotną i wciąż uniwersalną opowieść, zbudowaną z konfliktów, przeciwieństw oraz radości wpisanych w ludzką egzystencję. Docenione i nagradzane na całym świecie, znajdują się w zbiorach najważniejszych instytucji muzealnych, galerii oraz kolekcjach prywatnych.

Wystawa „Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, ślady” jest okazją do tego, aby prześledzić na podstawie wybranych przykładów ewolucję procesu twórczego artysty od lat dziecięcych (lata 20. XX w.) do ostatnich dzieł artysty, które powstały tuż przed jego śmiercią w 1987 roku. Przede wszystkim stanowi jednak próbę pokazania sztuki Brzozowskiego głównie przez pryzmat rysunku, który wciąż znajduje się w cieniu malarstwa, a odgrywa bardzo ważną rolę w jego twórczości. Rysunki stanowią bowiem równorzędną obrazom, konsekwentnie budowaną część spuścizny twórcy – posiadają niezwykłą siłę i artystyczną pełnię. Można traktować je jako swoisty klucz do obrazów, ale przede wszystkim – począwszy od roku 1954 – każdy z nich jest skończonym, odrębnym dziełem o niesamowitym bogactwie kreski, form i treści oraz wieloznacznym tytule. U Brzozowskiego miękkiej plamie barwnej zawsze towarzyszy ostra kreska, a mocnym płaszczyznom soczystego, zdecydowanego koloru, kolczasta linia detali. Dlatego prezentujemy dzieła, w których kreska nie stanowi jedynie dopełnienia plamy barwnej, ale tworzy całą strukturę kompozycji. Rysunkom towarzyszą obrazy, grafiki, projekty scenograficzne i murali oraz projekt tkaniny. Jednocześnie wypada zwrócić uwagę na to, że wybitna i wciąż aktualna sztuka nowoczesna (jak i współczesna) jest silnie związana z kręgiem kulturowym, w którym wyrosła, twórczo opiera się na historii i wciąż nawiązuje interesujący dialog z tradycją. Dlatego twórczość Tadeusza Brzozowskiego pokazana została na wystawie w trzech kontekstach. Pierwszy to jego inspiracje: prace Tadeusza Makowskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza, polska i obca sztuka nowożytna, m.in. dzieła Albrechta Dürera, tańce śmierci (np. według Hansa Holbeina młodszego z lat 1522–1526 i Bernta Notkego z 1463 roku ), portrety trumienne z różnych zbiorów polskich muzeów. Drugi kontekst to sztuka wybitnych kolegów artysty: Aliny Szapocznikow, Magdaleny Abakanowicz, Tadeusza Kantora, Jerzego Tchórzewskiego, Władysława Hasiora i Antoniego Rząsy; trzeci to prace jego uczennic: Izabelli Gustowskiej i Aldony Mickiewicz. Do ostatniego kręgu można dołączyć także twórczość Doroty Kuczmy, Wojciecha Ćwiertniewicza, Piotra Janasa i Jakuba Juliana Ziółkowskiego, których łączy z Brzozowskim podobne widzenie świata, człowieka, poczucie humoru, a niekiedy również nieoczywiste na pierwszy rzut oka związki formalne.

Pierwsza część tytułu wystawy to fragment wypowiedzi Brzozowskiego na temat własnej twórczości. Stanowi ona myśl przewodnią narracji ekspozycji oraz przewrotnie i zaskakująco trafnie opisuje również charakter prezentowanych przy tej okazji dzieł innych twórców, o których również pod względem formy i egzystencjalnych treści można powiedzieć, że „tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa…”. Na ekspozycji pokazujemy blisko 300 dzieł wykonanych w rożnych technikach (malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba, asamblaż, tkactwo artystyczne). Niektóre z prac będą prezentowane po raz pierwszy. Obiekty pochodzą ze zbiorów polskich muzeów, galerii, kolekcji rodziny artysty oraz kolekcji prywatnych. Ciekawostką będą należące do Brzozowskiego prace innych twórców, które towarzyszyły mu na co dzień, niektóre z nich powstały w XVI w.

Ekspozycję pt. „Tu strzyka, tam łupie, ale rży. A sumienie kąsa. Tadeusz Brzozowski – inspiracje, konteksty, ślady” można oglądać do 29 lipca 2018 r.  w Pawilonie Czterech Kopuł – Muzeum Narodowe we Wrocławiu.

Tagi: grafikamalarstwoplastyka
Poprzedni artykuł

Jarosław Kukowski i uczniowie

Następny artykuł

19:00 Recital Teresy Werner
Ząbkowice Śląskie

Podobne Posty

Malarstwo Jolanty Jóźwiak
Wiadomości

Malarstwo Jolanty Jóźwiak – odkryj „Piąty Żywioł”

Kobieta – delikatna jak powietrze, silna jak ziemia, płynna jak woda, namiętna jak ogień. A jednak jest czymś więcej niż...

Dodane przez VV
17-02-2025
Kiedy pojawia się
Wiadomości

Kiedy pojawia się pierwszy kolor – „Rozplatanie tęczy”

Na początku tęcza jest biała. Całkowicie biała. Kiedy pojawia się pierwszy kolor, widownia wstrzymuje oddech. Jeden kolor. Tylko jeden, ale...

Dodane przez VV
04-02-2025
Wielowymiarowość kobiecości
Wiadomości

Wielowymiarowość kobiecości – „Barwy kobiet”

Kobieta od wieków inspirowała artystów, lecz często była przedstawiana jedynie przez pryzmat cielesności. „Barwy Kobiety” to malarska opowieść, która wychodzi...

Dodane przez VV
03-02-2025
Wyemancypowana władczyni
Wiadomości

Wyemancypowana władczyni egzotycznej wyspy – „Nowa choreografia Alcyny”

„Nowa choreografia Alcyny” to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości Poli Dwurnik we Wrocławiu, obejmująca blisko 30 prac wykonanych w różnych...

Dodane przez VV
09-12-2024
Następny artykuł

19:00 Recital Teresy Werner
Ząbkowice Śląskie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist