Tegoroczny Festiwal Zderzenie Teatrów obędzie się w dniach 27 listopada – 2 grudnia.
Na inaugurację zobaczymy fabularyzowane oratorium Bitwy Szambali przygotowane przez Autorską Szkołę Musicalową Macieja Pawłowskiego z Łodzi. Ten niezwykły spektakl jest mieszanką tańca, akrobatyki i śpiewu, opartą na wydarzeniach z historii Kłodzka. Poszczególne wątki dotyczą Husytów, Napoleona i Prusaków oraz hitlerowskich Niemiec. Opowieść o zagrożeniach czyhających w przyszłości, o tym co może nas wszystkich zniszczyć albo uratować.
W nawiązaniu do 100-lecia odzyskania niepodległości gospodarze zaprezentują wznowione Hrabstwo Kłodzkie czyli w Kraju Pana Boga. To żywiołowa, momentami poruszająca, a momentami zabawna teatralna opowieść zbudowana wyłącznie na podstawie tekstów historycznych z kilkusetletnich dziejów Ziemi Kłodzkiej.
Bardzo interesująco zapowiada się przedstawienie Bez-senność na podstawie „Snu nocy letniej” Williama Szekspira. Dwójka aktorów wciela się w 11 postaci, by ukazać moc teatralnej metamorfozy. Widzowie mają szansę polemiki z aktorami. Mogą wpływać na kształt i rozwój akcji. Interakcje z widownią zainspirowane teatrem szekspirowskim są nieodłączną częścią działalności Teatru Strefa Otwarta z Wrocławia.
Kolejna propozycja to muzyczny spektakl krakowskiego Teatru Nowego Wysocki. Powrót do ZSRR oparty na zapiskach Mariny Vlady „Przerwany lot”, „Umierałem sto razy” Janusza Korczaka i listach przyjaciół Włodzimierza Wysockiego. To mocna wypowiedź na temat totalitarnych zapędów Rosji i o jej krzywdzącym jednostkę systemie. Brawurowo grane przedstawienie z udziałem m.in. Edwarda Linde-Lubaszenko.
W Kłodzku pojawi się też Akademia Sztuk Teatralnych – Wydział Teatru Tańca z Bytomia z najnowszym dyplomem w reżyserii wybitnego choreografa Jacka Łumińskiego.
Zderzenia to oczywiście konfrontacja różnorodnych form teatralnych i parateatralnych, dlatego nie może dziwić, a niektórych z pewnością wprawi w entuzjazm zaproszenie do programu festiwalu Koncertu Czesław Śpiewa.
Pysznym deserem zaserwowanym Kłodzkiej publiczności w piątek 30 listopada będzie wysoko oceniony przez krytykę spektakl Tożsamość Wila Tratru Ludowego z Krakowa, prezentowany poza Zderzeniami w ramach Programu Teatr Polska. To niezwykle smaczna i zabawna opowieść inspirowana historią Nowej Huty, autorstwa 2 znakomitych Kłodzczanek – Moniki Muskały (dramaturgia) i Gabrieli Muskały (reżyseria). Organizatorzy zaprosili obie artystki, więc będzie okazja do interesującego spotkania.
Szczegółowy program kłodzkich spotkań z teatrem na stronach internetowych Kłodzkiego Ośrodka Kultury.
MVX.