KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

Słyszę, widzę, dotykam, czuję, więc jestem

VV Dodane przez VV
04-12-2013
w Wiadomości
Czas czytania: 2 min
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

Tak można by ująć przesłanie „Świata zmysłów”, wystawy, którą od 4 grudnia b.r. będzie można zwiedzić w Muzeum Dawnego Kupiectwa w Świdnicy. To kolejna interaktywna ekspozycja z „Collegium Maius” Uniwersytetu Jagiellońskiego, na której widz samodzielnie eksperymentując, z biernego obserwatora sam staje się obiektem doświadczenia, bawiąc się przy tym zdobywa wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych.

Do dyspozycji zwiedzających jest 49 stanowisk doświadczalnych w podziale na trzy części, wyróżnionych dodatkowo odrębnym kolorem. O tym jak zbudowane są organy odpowiedzialne za odbieranie bodźców będzie można się dowiedzieć w części pierwszej nazwanej „Receptory – rejestratory sygnałów dla układu nerwowego”. Modele oka i ucha wyjaśnią, jak funkcjonują narządy wzroku i słuchu. Proste doświadczenia pozwolą zrozumieć na czym polega widzenie kolorów, akomodacja oka, powidoki, granice słuchu lub słyszenie stroikowe. Właściwości dotyku będzie można sprawdzić za pomocą eksperymentów „Czytania palcami” oraz wkładania klocków o określonych kształtach do opowiadających im otworów. W „Ogrodzie zapachów” przyjemnych i nieprzyjemnych widz będzie testował zmysł węchu.

Druga część wystawy „Mono i stereo” wyjaśnia, jak bodźce płynące do mózgu z dwóch źródeł, np. pary oczu, zwiększają jego możliwości odbiorcze. Pierwsza grupa eksperymentów związana jest z obrazami trójwymiarowymi ukazanymi poprzez użycie anaglifów, stereopar, okularów polaryzacyjnych i migawkowych. Kolejne doświadczenia wykażą percepcyjne właściwości pary uszu, dzięki którym można ocenić kierunek z jakiego pochodzi dźwięk lub wyróżnić pojedynczy dźwięk z tła zawierającego inne dźwięki. Eksperyment związany z dotykiem uświadomi nam, że subiektywnie odczuwana temperatura dotykanego przedmiotu zależy od wielu czynników, m.in. od temperatury dłoni.

Ostatnia, trzecia część wystawy „Oszukać zmysły” – to iluzje, jakim ulegają nasze zmysły. Największą grupę doświadczeń stanowią złudzenia optyczne związane z różnym gradientem szarości oraz sztuką kamuflażu. Iluzje akustyczne można usłyszeć testując własny głos. Nagrywany i odtwarzany uświadomi nam, czy posiadamy słuch muzyczny. Odpowiednikiem figury niemożliwej, nieskończonych schodów, jest na wystawie „dziwne pianino”. Zadaniem widza jest tutaj odnalezienie najwyższego lub najniższego dźwięku. Ruchoma, pomalowana w pionowe linie plansza pomoże nam zrozumieć współdziałanie zmysłów wzroku i równowagi. Kolejne eksperymenty pozwalają sprawdzić czas reakcji na bodźce dźwiękowe lub wzrokowe. Ekspozycję dodatkowo uzupełniają prezentacje multimedialne pokazujące rożne wady wzroku lub iluzje optyczne.

Stereoskop…
Model gałki ocznej…
Dziwne pianino…

Wystawę można zwiedzać bezpłatnie od dzisiaj, czyli od 4 grudnia 2013 r. do 2 lutego 2014 r. indywidualnie oraz grupowo (po uprzednim umówieniu – tel. 748521291) w godzinach otwarcia Muzeum.

dr Radosław Skowron

www.muzeum-kupiectwa.pl

Fot: G. Zygier, J. Kozina

Tagi: kreatywnośćwystawa
Poprzedni artykuł

17:00 Spektakl ” LSD – antkowe kochanki boskie boskie boskie zachcianki”
Wałbrzych

Następny artykuł

10:00 Otwarcie wystawy „Świat zmysłów”
Świdnica

Podobne Posty

Malarstwo Jolanty Jóźwiak
Wiadomości

Malarstwo Jolanty Jóźwiak – odkryj „Piąty Żywioł”

Kobieta – delikatna jak powietrze, silna jak ziemia, płynna jak woda, namiętna jak ogień. A jednak jest czymś więcej niż...

Dodane przez VV
17-02-2025
Trzynaście miast
Wiadomości

Trzynaście miast południowo-zachodniej Polski – „Amputacja czy rekonstrukcja?”

„Amputacja czy rekonstrukcja?” to wystawa poświęcona losom trzynastu miast południowo-zachodniej Polski po 1945 roku. Prezentuje dramatyczne zmiany urbanistyczne i stawia...

Dodane przez VV
13-02-2025
Wielowymiarowość kobiecości
Wiadomości

Wielowymiarowość kobiecości – „Barwy kobiet”

Kobieta od wieków inspirowała artystów, lecz często była przedstawiana jedynie przez pryzmat cielesności. „Barwy Kobiety” to malarska opowieść, która wychodzi...

Dodane przez VV
03-02-2025
Wyemancypowana władczyni
Wiadomości

Wyemancypowana władczyni egzotycznej wyspy – „Nowa choreografia Alcyny”

„Nowa choreografia Alcyny” to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości Poli Dwurnik we Wrocławiu, obejmująca blisko 30 prac wykonanych w różnych...

Dodane przez VV
09-12-2024
Następny artykuł

10:00 Otwarcie wystawy "Świat zmysłów"
Świdnica

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist