Odbył się kolejny koncert w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego. Tym razem wydarzenie odbyło się w kościele pw. św. Mikołaja w Nowej Rudzie. Zapowiadany przez VVENA.PL koncert był wydarzeniem nietuzinkowym.
Po pierwsze, publiczność w niedzielę 4 października br., miała okazję usłyszeć prapremierowe wykonanie utworów Thomasa Corneliusa Drei Gebete (3 modlitwy). Warto zaznaczyć, że te trzy utwory kompozytor napisał dla swej umierającej matki – wybrzmiewa w nich miłość, smutek oraz niepowtarzalne piękno. Utwory wykonali: chór Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk oraz soliści: Małgorzata Rodek (sopran), Magdalena Kulig (mezzosopran), Bekir Serbest (tenor z Turcji), Makarij Pihura (bas z Ukrainy) oraz Thomas Cornelius (organy). Publiczność wysłucha również utworu na organy La nuit mystique (Mistyczna noc) w wykonaniu Thomasa Corneliusa oraz dwóch mszy Stanisława Moniuszki – Mszy Piotrowińskiej i Mszy Des-dur w wykonaniu zespołu Śląsk.
Po drugie, Msza Piotrowińska to najbardziej znana z cyklu mszy Stanisława Moniuszki. Utwór składa się z ośmiu części i ma polski tekst Justyna Wojewódzkiego. Msza jest niezwykle prosta w wyrazie i wykonaniu, podobno Moniuszko napisał ją zaledwie w cztery dni. W Credo występują elementy ilustracyjne, a Agnus Dei zaskakuje ciekawym tkaniem różnych muzycznych warstw, które wieńczą pogodne zwrotki chóru. Warto zaznaczyć, że partię tenorową, oczywiście po polsku zaśpiewał turecki, bardzo zdolny artysta – Bekir Serbest – który zaledwie w cztery dni nauczył się polskiego tekstu utworu. Swoją partię zaśpiewał rewelacyjnie, aż trudno uwieżyć, że artysta zna po polsku jedynie dwa słowa (tak, nie). Msza łacińska Desdur to utwór ośmioczęściowy o wielkim bogactwie środków muzycznych, oddający zarówno pasyjne cierpienie jak i wielką radość zmartwychwstania. Kompozycja łączy siłę z liryką, głosy solowe wnikają w chóralne, a na zakończenie utworu modlitwa rozszczepia się w szeroki akord.
Ewa Chalecka
FOT: Andrzej Lemiesz