Rytualne i obrzędowe motywy romantyzmu przedstawione są w scenicznej wersji muzycznego rytuału, w futurystyczno-cybernetycznej ceremonii dźwięku, z dynamiczną oprawą świateł i laserów.
„Ballady i romanse” autorstwa Horsy / Żurakowska (zespół Halszka) to koncert performatywny, spektakl muzyczno-futurystyczny lub też kosmiczna odyseja romantyczna. Spektakl jest współczesnym spojrzeniem na romantyczność jako trend w polskiej kulturze. Jurorzy 42 PPA nurt OFF (Jakub Skrzywanek, Weronika Murek, Dominik Strycharski) wyróżnili spektakl za zderzenie klasyki polskiego romantyzmu z post rockową formą muzyczną i uruchomienie w nim performatywnego potencjału…
Teksty z „Ballad i romansów” Mickiewicza prezentuje „organiczna” ruchowo – głosowa ekspresja Ewy Żurakowskiej – śpiew, onomatopeiczne melorecytacje, ludowe zaśpiewy i duża dawka elektronicznej muzyki w wykonaniu Tomka Wódkiewicza (Horsy) z bębnami w wykonaniu Piotra Harazin i Michała Szczepańca na gitarze elektrycznej. Całość dopełniają stylizacje i kostiumy autorstwa Marii Kompf.