„To inny album niż poprzednie. Udaliśmy się w stronę bardziej kameralnego brzmienia, a to obszar, w którym jeszcze nie tworzyliśmy. Zachowaliśmy złożoną rytmikę, ale pojawia się ona w zupełnie innej estetyce”.
Niezależnie od tego, czy utwory zostały skomponowane i przećwiczone wcześniej, czy zaprezentowane w dniu nagrania, trio dodaje swoją interpretację do każdej myśli i nadaje precyzyjną formę każdemu impulsowi. Na „Vermillion” konstrukcja i dekonstrukcja istnieją obok siebie w harmonii i tworzą organiczne formy, odpychają się od siebie w dwie przeciwne strony i w rezultacie dają melodyjne tematy. Kit i Petter stworzyli pięć kompozycji. Utwór jedenasty, finalny, to abstrakcyjna interpretacja Castles Made of Sand Jimiego Hendrixa, w której artyści wspólnie, z wielką ostrożnością, odkrywa poszczególne jego elementy. Album „Vermillion” został nagrany w Auditorio Stelio Molo w Lugano w maju i czerwcu 2021 roku i wyprodukowany przez Manfreda Eichera.
Po albumie Obsidian wydanym przez ECM, który spotkał się z szerokim uznaniem, i na którym Enemy debiutował w charakterze leadera oraz eksplorował szerokie spektrum brzmienia organowego, oraz kameralnym Dreamlife of Debris, na którym znacząco poszerzył paletę instrumentalną, „Vermillion” Kita Downesa wprowadza teraz słuchaczy do wyjątkowej pianistyki w trio współtworzonym z Petterem Eldhem na kontrabasie oraz Jamesem Maddrenem na perkusji. „The Guardian” chwalił artystę za „niesamowitą umiejętność sprawiania, że trudna muzyka brzmi naturalnie”, a album „Vermillion” jest tego najlepszym dowodem. Trio wykonuje na nim z pietyzmem dobrany, melodyjny repertuar, łączący delikatną liryczność ze śmiałymi eksplozjami kreatywności.
Koncert „Vermillion” – sobota – 17 grudnia 2022 – godz. 19:00 – Narodowe Forum Muzyki – Wrocław