Akwarele artysty przedstawiające architekturę i pejzaż należą do jego najlepszych prac. Urzekają żywością barw, lekkością wykonania i ruchliwością materii malarskiej. Często objawia się to śladami pędzla przypominającymi wielobarwną mozaikę.
Wrażliwość Władysława Kolbusza, o którym tu mowa, idzie tu w parze z liryką, uzyskaną delikatnością formy i rysunku oraz oddaleniem obiektu w głąb krajobrazu, ale jakość malarstwa autora polega nie tylko na urodzie. Nie chodzi tu o kopiowanie przez niego natury, ani nawet o jej piękno, lecz pogłębiony stosunek do niej. Traktowana bywa głównie jako źródło inspiracji, również podczas pracy w plenerze. Także w obrazach realistycznych widzimy szukanie innej, żywej bardziej urozmaiconej gry kompozycyjno-barwnej. Kolor lub kształt zostaje wybrany i położony w odpowiednim miejscu, podyktowanym jego odczuwaną tam potrzebą. W pejzażu zabytkowe obiekty najczęściej współżyją, a nawet toną w grupach drzew i krzewów. Architektoniczna twardość i statyka brył kontrastuje z żywiołem i miękkością masy listowia. Całość harmonizuje kolorem i zestawieniem dekoracyjnego podobieństwa linii w roślinności i innych formach, z wyróżniającymi fragmentami muru. Ze smakiem, zamierzonym umiarem, często powściągliwością operuje różnicami wielkości, w tym również obszarów nieba i ziemi. Dzięki przewadze jaśniejszych płaszczyzn oraz przestrzenności uzyskuje szeroki oddech i świetlistość.
Twórczość Władysława Kolbusza rodzi się z wrażliwości połączonej z refleksją zorientowaną na rozwiązywanie stawianych sobie problemów. Uprawia malarstwo olejne, pastel, akwarelę, rysunek i grafikę. Teksty o twórczości artysty oraz reprodukcje jego prac drukowały różne wydawnictwa oraz prasa lokalna i regionalna. Kolbusz jest jedynym artystą w historii miasta, który najwięcej i najpiękniej przedstawia wizerunek Dusznik Zdroju.
Wystawę retrospektywną prac Władysława Kolbusza będzie można oglądać w dniach 4 sierpnia – 24 września 2017 r. w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju.