Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu przygotowała dla swojej publiczności coś specjalnego na karnawał.
W dwa najbliższe piątkowe wieczory zaprasza na jedne z najsławniejszych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, które zaprezentuje w wersji koncertowej. Będą to: „Czarodziejski flet” oraz „Don Giovanni”. Okazja, by usłyszeć te dzieła, jest w pewien sposób szczególna, gdyż pierwszy z koncertów odbędzie się w dniu urodzin Mozarta, 27 stycznia.
Fabuła „Czarodziejskiego fletu” to w zasadzie banalna historia miłosna rozgrywająca się w baśniowej scenerii. Ta niezbyt wyszukana treść pozwala jednak tym bardziej docenić mistrzowski kunszt kompozytora, który zdołał uczynić z niej wzniosłe, ponadczasowe dzieło. Koncertowa wersja „Czarodziejskiego fletu” nie oddaje oczywiście w pełni operowego rozmachu, ale muzyka Mozarta pozostaje niezawodna, dlatego regularnie wracają do niej orkiestry symfoniczne na całym świecie.
Wykonawcy: Krzysztof Kusiel-Moroz – dyrygent, akub Zmysłowicz – asystent dyrygenta, Ola Ptaszyńska – asystentka dyrygenta. Soliści – studenci Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina: Karol Jabiry (Papageno), Izabela Fabrycka (Pamina), Paulina Herman (Papagena), Przemysław Młyński (Monostatos), Adam Walasek (Tamino), Mikołaj Brzeziński (Sarastro), Valeriia Boichenko (Królowa Nocy), Aleksander Słojewski (I Zbrojny), Piotr Bujnowski (II Zbrojny), Aleksandra Pełszyńska (I Dama), Anna Górska (II Dama), Roksana Maciejczuk (III Dama), Michał Kościelecki/Aleksander Winiarczyk (I Chłopiec), Jakub Mróz/Jędrzej Turowski (II Chłopiec), Michał Skrzyński (III Chłopiec), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej, Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, pianistka: Chihiro Deguchi.
O „Don Giovannim” paryski dziennik „Journal de Paris” pisał, że „na ogół opera ta godna jest swego słynnego autora… nic bardziej giętkiego niż geniusz, czarowny, powabny, wyśmienity w cantabile, pełen werwy, życia i jeśli tak można powiedzieć – wrzenia w dramatyzmie. Łączy w sobie zachwycającą melodyjność Włochów z impetem harmonicznej inwencji, jaka wyróżnia szkołę niemiecką, a w wyczuciu sceny nie ustępuje nawet francuskim kompozytorom. Prawdziwy to Proteusz muzyki”. Ta recenzja z 1805 r. właściwie do dziś pozostaje aktualna.
Wykonawcy: Vladimir Kiradjiev – dyrygent, Soliści – studenci Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu: Dionysios Avgerinos (Don Giovanni), Yui Futaeda (Donna Anna), Lucija Spevec (Donna Elvira), Ilya Skvirsky (Don Ottavio), Milana Prodanovic (Zerlina), Felix Pacher (Leporello), Emil Simeonov (Masetto/Commendatore), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej.
Chociaż od czasów, gdy Mozart napisał swoje opery minęły ponad dwa wieki, to wciąż przyciągają one szerokie rzesze publiczności i zachwycają, także młodych melomanów i artystów. Potwierdzeniem tego mogą być piątkowe koncerty w Filharmonii Sudeckiej, podczas których na estradzie zobaczymy młodych, zdolnych solistów – studentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu, a także chór kameralny warszawskiej uczelni. Nad wysokim poziomem wykonania czuwać będą doświadczeni dyrygenci Krzysztof Kusiel-Moroz, obecnie dyrygent i chórmistrz Warszawskiej Opery Kameralnej oraz Vladimir Kiradjiev, profesor Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych w Wiedniu.
Koncert „Czarodziejski flet” – piątek – 27 stycznia 2023 – godz. 19:00 / Koncert „Don Giovanni” – piątek – 3 lutego 2023 – godz. 19:00 – Filharmonia Sudecka – Wałbrzych – więcej informacji: http://filharmonia-sudecka.pl/