KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

Podróż za marzeniami – kultura uzdrowiskowa w Europie

VV Dodane przez VV
07-07-2021
w Wiadomości
Czas czytania: 2 min
0
Podróż za marzeniami – kultura uzdrowiskowa w Europie
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

Bohaterowie z powieści Jane Austen zażywali leczniczych kuracji w angielskim Bath, a ci wykreowani przez Thomasa Manna w „Czarodziejskiej górze” leczyli się w szwajcarskim sanatorium. Bolesław Prus chętnie odwiedzał Nałęczów, a Goethe uwielbiał dzisiejsze Karlove Vary.

Skąd wzięła się w Europie moda na wyjazdy „do wód” i czy miała tylko znaczenie polepszenia zdrowia dowiemy się na wystawie w Muzeum Etnograficznym czynnej do 18 sierpnia. Wystawa „Podróż za marzeniami” ma podtytuł „Kultura uzdrowiskowa w Europie”, który nam wiele podpowie, bo od XVII do XIX wieku peregrynacje całych rodzin do miejscowości uzdrowiskowych nie opierały się wyłącznie na wypełnianiu lekarskich zaleceń – przyjmowaniu określonej ilości zabiegów, piciu mineralnej wody.

Wokół pobytu w miejscowościach znanych z czystego powietrza, dobroczynnego wpływu przyrody i leczniczych właściwości wód zorganizowana została cała infrastruktura, a letni czy zimowy wyjazd do znanych kurortów, zwłaszcza w towarzystwie, kojarzył się z tym, co jest w dobrym tonie. W wielu miejscach (tak jest zresztą do dzisiaj) po prostu należało się pokazać, przywożąc m.in. odpowiednią garderobę. Warto pamiętać, że na leczenie w uzdrowiskach mogli sobie pozwolić jedynie zamożni pacjenci.

„Podróże do uzdrowisk wiązały się ze zróżnicowanymi oczekiwaniami klientów, nie ograniczanymi tylko do leczenia. Kobiety marzyły przede wszystkim o odpoczynku, regeneracji sił i uwolnieniu z krępujących ruchy gorsetów i niewygodnego obuwia itp. Mogły ubierać się swobodniej, poruszać się same w uzdrowiskowej przestrzeni publicznej, spotykać się z innymi kobietami i pozwalać sobie na drobne przyjemności, takie jak zakupy. Wieczory spędzano na spacerach, w trakcie których podziwiano niedostępne mieszkankom miasta piękno przyrody, i na rozmowach w nieformalnych warunkach, których na co dzień kobiety bywały pozbawione przez reguły i konwenanse” – wyjaśnia w jednym z tekstów o uzdrowiskach europejskich prof. dr hab. Bożena Płonka-Syroka z Zakładu Humanistycznych Nauk Wydziału Farmaceutycznego Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu, która wspólnie z Pauliną Suchecką, jest kuratorką wystawy w Muzeum Etnograficznym.

Do kultury uzdrowiskowej zaliczały się nie tylko stroje, ale również naczynia, z których sączono wodę mineralną, czy herbatę i kawę (szklanice, puchary, talerze, filiżanki ze „zdrojowymi” nadrukami), wreszcie dawne fotografie, a także ukochane przez kolekcjonerów pocztówki, jakie kuracjusze wysyłali do krewnych i przyjaciół. Nie zabraknie sprzętu turystycznego (czyli nart), bo zimą się dla zdrowia szusowało po stoku. Ekspozycji muzealnej towarzyszy bogaty program warsztatów, wykładów i innych atrakcji.

Podróż za marzeniami – kultura uzdrowiskowa w Europie – wystawa dostępna od 3 lipca 2021 do 187 sierpnia 2021 – Muzeum Etnograficzne – Wrocław

Tagi: wystawa
Poprzedni artykuł

Festiwal Teatru Otwartego – po raz dwudziesty trzeci – bądź tam

Następny artykuł

„Galeria mody” – od średniowiecza do współczesności

Podobne Posty

Malarstwo Jolanty Jóźwiak
Wiadomości

Malarstwo Jolanty Jóźwiak – odkryj „Piąty Żywioł”

Kobieta – delikatna jak powietrze, silna jak ziemia, płynna jak woda, namiętna jak ogień. A jednak jest czymś więcej niż...

Dodane przez VV
17-02-2025
Trzynaście miast
Wiadomości

Trzynaście miast południowo-zachodniej Polski – „Amputacja czy rekonstrukcja?”

„Amputacja czy rekonstrukcja?” to wystawa poświęcona losom trzynastu miast południowo-zachodniej Polski po 1945 roku. Prezentuje dramatyczne zmiany urbanistyczne i stawia...

Dodane przez VV
13-02-2025
Wielowymiarowość kobiecości
Wiadomości

Wielowymiarowość kobiecości – „Barwy kobiet”

Kobieta od wieków inspirowała artystów, lecz często była przedstawiana jedynie przez pryzmat cielesności. „Barwy Kobiety” to malarska opowieść, która wychodzi...

Dodane przez VV
03-02-2025
Wyemancypowana władczyni
Wiadomości

Wyemancypowana władczyni egzotycznej wyspy – „Nowa choreografia Alcyny”

„Nowa choreografia Alcyny” to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości Poli Dwurnik we Wrocławiu, obejmująca blisko 30 prac wykonanych w różnych...

Dodane przez VV
09-12-2024
Następny artykuł
„Galeria mody” – od średniowiecza do współczesności

„Galeria mody” – od średniowiecza do współczesności

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist