XXII edycja Bach Festival Świdnica odbywa się w dniach od 30 lipca do 8 sierpnia (z prologiem, jaki miał miejsce 19 czerwca) br. Po raz kolejny w najpiękniejszych zabytkach Świdnicy i na tle malowniczych krajobrazów Dolnego Śląska zabrzmi muzyka w wykonaniu artystów z polski i ze świata, a chociaż spektrum repertuaru będzie bardzo szerokie w centrum pozostanie Johann Sebastian Bach i muzyka barokowa.
Podczas prologu kontratenor Jakub Józef Orliński z Capellą Cracoviensis i Janem Tomaszem Adamusem wykonali sceny z Orfeusza i Eurydyki Glucka przeplatane kwartetami XVIII‑wiecznego świdnickiego kompozytora Johanna Gottlieba Janitscha, natomiast podczas wczorajszej inauguracji zabrzmiały kantaty i motety patrona festiwalu oraz kompozycje innych niemieckich twórców epoki baroku grane i śpiewane przez młodych artystów z Akademii Bachowskiej prowadzonej przez Andreasa Arenda.
Dzisiaj, czyli w sobotę 31 lipca usłyszymy wirtuozowskie arie Mozarta w wykonaniu sopranisty Samuela Mariño (również z Capellą Cracoviensis i Janem Tomaszem Adamusem). Tego samego dnia polska premiera opery Comfort Starving. To monodram na śpiewaka (tenor Petr Nekoranec) i fortepian (William Kelley) napisany przez brytyjskiego kompozytora Iaina Bella. W oparciu o własne doświadczenia Bell opowiada o przemilczanym we współczesnym społeczeństwie problemie męskiej anoreksji jako strategii wypierania problemów u chłopców i młodych mężczyzn. Reżyserem inscenizacji w Świdnickiej Fabryce Urządzeń Przemysłowych będzie Krystian Lada.
W niedzielę 1 sierpnia spotkanie dwóch światów: madrygały Monteverdiego i luterańska msza g-moll Bacha w wykonaniu połączonych sił zespołu La Risonanza i Akademii Bachowskiej dyrygowanych przez Fabia Bonizzoniego. W tygodniu trzy recitale: Jorge Jiméneza (skrzypce), Marcina Świątkiewicza (klawesyn) i Matteo Messoriego (klawesyn) oraz kameralny koncert Zróbmy sobie Paryż z kompozycjami m.in. Marais’go, Couperina i Rameau. W piątek 6 sierpnia w świdnickiej katedrze The Gesualdo Six w renesansowej polifonii a cappella. W sobotę 7 sierpnia francuskie kantaty śpiewane przez Sophie Junker, zaś na finał w niedzielę 8 sierpnia L’Arpeggiata, Anna Dego i Vincenzo Capezzuto w programie Alla Napoletana z neapolitańskimi tarantelami i muzyką tradycyjną.
Jak zawsze Bach Festival Świdnica towarzyszą Nabożeństwa kantatowe w Kościele Pokoju i liczne działania w regionie (Bach Ultra Trails, Śniadania na trawie, Pikniki Romantyczne i inne) m.in. w Żarowie, Zastrużu, Walimiu, Olszyńcu, Michałkowej, Niedźwiedzicy, Zamku Grodno, Łagiewnikach, Glinnie, Świątnikach, Pożarzysku czy Piławie Górnej.
Program Festiwalu:
31 lipca 2021 – 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • Samuel Mariño Capella Cracoviensis Jan Tomasz Adamus / 21:30 Świdnica Fabryka Urządzeń Przemysłowych ul. Witosa 4 (wejście od ul. Kliczkowskiej/Robotniczej) • opera-monodram Comfort Starving reż. Krystian Lada
1 sierpnia 2021 – 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • La Risonanza & Akademia Bachowska Fabio Bonizzoni
2 sierpnia 2021 – 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • recital Jorge Jimenez skrzypce
3 sierpnia 2021 – 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • recital Marcin Świątkiewicz
4 sierpnia 2021 – 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • recital Matteo Messori
5 sierpnia 2021 – 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • Zróbmy sobie Paryż
6 sierpnia 2021 – 20:30 Świdnica katedra • The Gesualdo Six
7 sierpnia 2021 – 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • Sophie Junker
8 sierpnia 2021 – 19:00 Świdnica Kościół Pokoju • l’Arpeggiata
Szczegółowe i bieżące informacje: bach.pl