W sobotę 15 sierpnia 2015 r. o godz. 19:00 w bardzkiej Bazylice Mniejszej zabrzmią głosy Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” wraz z towarzyszeniem organów oraz solistów Joanny Moskowicz (sopran), Magdaleny Kulig (mezzosopran), Rafała Żurakowskiego (tenor) i Janusza Żaka (bas). Koncert poprowadzi dyrygent Mirosław Maciej Banach, natomiast na organach zagra Krzysztof Anczyk. Wykonany zostanie premierowy koncert muzyki sakralnej Stanisława Moniuszki „Msza Piotrowińska” oraz Msza Es-dur.
„Msza Es-dur” została skomponowana na kwartet solistów, chór mieszany i organy do tekstu łacińskiego. Moniuszko skomponował ją w 1865 roku z okazji objęcia stanowiska dyrektora warszawskiego konserwatorium przez fenomenalnego polskiego skrzypka Apolinarego Kątskiego. Ponieważ Moniuszko współpracował z uczelnią – prowadził chóry i wykłady z chóralistyki, postanowił przyjęcie stanowiska przez kolegę uczcić specjalną kompozycją. Na znajdującym się w archiwum Towarzystwa Muzycznego w Warszawie rękopisie „Mszy Es-dur”, widnieje napis skreślony ręką Moniuszki: „dla uczniów i uczennic Instytutu Muzycznego na pamiątkę wspólnej pracy: 8 maja 1865″. Prawykonanie „Mszy Es-dur” odbyło się w warszawskiej katedrze św. Jana, 26 listopada 1865 roku, siłami Instytutu Muzycznego. Dzieło zrodzone w przypływie nadzwyczajnej weny twórczej autora, jest zaliczane do najlepszych utworów sakralnych powstałych w połowie XIX stulecia w Europie.
„Msza Piotrowińska” to premierowe wykonanie utworu Stanisława Moniuszki – tym ciekawsze, że w języku polskim. Ta ośmioczęściowa msza ma polski tekst Justyna Wojewódzkiego. Jest prosta wyrazowo i wykonawczo (Moniuszko napisał ją podobno w cztery dni). W Credo występują elementy ilustracyjne (przy słowach „ukrzyżowani mordercy Jezusa”, „runęła złość piekielna”, „swego Anioła”). Agnus Dei początkowo frapuje ciekawym tkaniem rozłożonych muzycznych warstw, jednak wieńczą je pogodne zwrotki chóru – jakby zgromadzenia wiernych. Stanisław Moniuszko, przez lata czynny organista kościelny, jako jedyny cel w komponowaniu mszy uznawał jej wykonanie w świątyni razem z wiernymi. Co znamienne, tylko „Msza Piotrowińska”, począwszy od pierwodruku bywa określana utworem na głosy solowe, chór mieszany i organy, natomiast jej poprzedniczkom. Moniuszko z wielką zręcznością operuje zmianami faktury jako środkiem modlitewnej ekspresji. Z chórów tutti wyodrębnia grupy męskie i żeńskie, w licznych taktach „Mszy Piotrowińskiej” głosom pozwala brzmieć a cappella, solistom dodaje kontrapunkty.
Warto dodać, iż Chór Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” wystąpi w Bardzie już po raz trzeci. Koncerty te, relacjonowane przez VVENA.PL , były przyjmowane przez słuchaczy entuzjastycznie. W sumie wysłuchało ich ponad trzy tysiące osób.
Organizatorami koncertu są:
Parafia rzymsko-katolicka pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Bardzie i Gmina Bardo.
Koncert współfinansowany przez:
Województwo Dolnośląskie, Gminę Bardo i Parafię rzymsko-katolicką pw. NNMP w Bardzie.
Wstęp na koncert jest bezpłatny.
Komentarze 2