Projekty Łemkowskiego Jeruzalem są wieloetapowymi i złożonymi przedsięwzięciami, podejmującymi w swojej idei kluczowy temat poszukiwań własnych korzeni i tożsamości w odniesieniu do skomplikowanej historycznej i społecznej sytuacji mniejszości etnicznej, którą są Łemkowie.
Zmieniającą się i rozwijającą z biegiem lat formułę kolejnych edycji Łemkowskiego Jeruzalem postanowiliśmy rozszerzyć o włączenie do grupy artystów pochodzenia łemkowskiego również twórców spoza tej grupy. Figura „pustego domu” jest tak wieloznaczna i symboliczna, iż każda próba wykreślenia jej granic (czy lepiej – murów) musi wiązać się z jednej strony z koniecznymi uproszczeniami i skrótami, a z drugiej – z metaforycznym przeinwestowaniem i przejaskrawieniem (eksmisja/dokwaterowanie). Ale to właśnie tymi kontrastowymi obrazami jesteśmy zainteresowani, poszukując wśród prac współczesnych artystów (różnej narodowości) przykładów doświadczenia wyobcowania, odmienności, odrzucenia czy wrogości. A więc pusty dom nie jako puste miejsce – jakiekolwiek opuszczone bądź porzucone, ale miejsce szczególne (place) – matryca/wzór/przepis: idea domu.
W wydaniu polskim słowo/dźwięk dom ma ambiwalentne brzmienie: jego pogłos rozchodzi się w imponującej jednorodnością etniczną i krajobrazową przestrzeni niczym puste echo. Modelując swoją figurę z niezmienną nieufnością do wszystkiego co obce – kształtuje owa figura nie tylko naszą zbiorową świadomość, ale także wyznacza granice (fizyczne i psychiczne – psychogeografię) naszego języka i świata (rozgłos). Zamierzamy, symbolicznie – wypełnić tytułową pustkę, zasiedlając pusty dom jego prawowitymi lokatorami – duchami wielokulturowej gościnności i tolerancji, jaka była naszym udziałem w przeszłości.
Wystawę pt. „Pusty Dom” można oglądać do 1 października 2017 r. w Galerii Ring w Legnicy.