Projekt Singing Europe to pokłosie dwóch dużych programów edukacyjnych. Najpierw był słynny w całym kraju Śpiewający Wrocław, potem Śpiewająca Polska (próba przeszczepienia na grunt innych województw), teraz Singing Europe. A wszystko z miłości do śpiewu, bo w programach chodziło o to, by do śpiewania namówić tych, którzy dotychczas nie mieli okazji tego robić.
– Śpiewać każdy może, trochę lepiej albo całkiem dobrze – przekonuje Agnieszka Franków-Żelazny, kuratorka ESK 2016 do spraw muzyki, a na co dzień chórmistrzyni, m.in. Chóru Narodowego Forum Muzyki. Tym razem Agnieszka Franków-Żelazny patronuje jednemu z największych wydarzeń w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury, zwłaszcza że trzy zaplanowane we Wrocławiu koncerty zgromadzą tysiące słuchaczy i…prawdziwych uczestników, bo podczas pierwszego z wydarzeń na Stadionie Wrocław (23 lipca) Agnieszka Franków-Żelazny spróbuje nauczyć wielotysięczną publiczność utworów europejskich, które wielu z nas doskonale zna, ale teraz dostanie niepowtarzalną szansę zaśpiewania ich z innymi i pod okiem dyrygentki. – Spróbujemy przybliżyć muzykę poważną osobom, które niekoniecznie wybrałyby się na koncert – podkreśla Agnieszka Franków-Żelazny.
Koncert, który odbędzie się w sobotę 23 lipca 2016 r. o godz. 18:00 w ramach ESK 2016 został połączony z obchodami Światowych Dni Młodzieży, a pierwszą część wieczoru wypełni występ zaproszonej specjalnie na tę okazję siostry Cristiny Scuccii, zakonnicy, który zrobiła prawdziwą furorę we włoskiej edycji „Voice of…”. Na scenie Stadionu Wrocław przez ok. godzinę zaśpiewa znane utwory muzyki rozrywkowej, którymi zachwyciła publiczność w całej Italii. W drugiej części wieczoru, po przerwie, projekt Singing Europe z udziałem 70 chórów z 8 krajów Europy (w tym z Polski), co oznacza, że na scenie będzie 1000 osób (trzon będzie stanowił Polski Narodowy Chór Młodzieżowy). Oprócz nich 100-osobowa orkiestra festiwalowa zrekrutowana z wrocławskich muzyków. A w programie 14 utworów wybranych z całej Europy, których Agnieszka Franków-Żelazny spróbuje nauczyć publiczność (ok. 25 tysięcy na trybunach). Będzie „O sole mio”, „Viva Espana”, „Ederlezi”, czy „Tańcuj, tańcuj” i „Kalinka” w aranżacjach Łukasza Bzowskiego. Publiczność będzie miała szansę zaśpiewać dzięki tekstom wyświetlanym na telebimach, a Agnieszka Franków-Żelazny i chóry nauczą nas melodii, by potem wspólnie odśpiewać wybrany fragment.
W ramach Singing Europe planowane są jeszcze dwa koncerty. Kilka dni po wielkim wydarzeniu na Stadionie Wrocław w sobotę 30 lipca 2016 r. w katedrze św. Marii Magdaleny Paul McCreesh zadyryguje oratorium „Eliasz” Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, w którym udział wezmą trzy polskie (z Wrocławia, Warszawy i Gdańska) oraz dwa zagraniczne chóry (z Pardubic i Žerotína). Kulminacją projektu „Singing Europe” będzie wieczór w sobotę 6 sierpnia 2016 r., kiedy w Narodowym Forum Muzyki wystąpią wspólnie sopranistka Aleksandra Kurzak, tenor Roberto Alagna, cztery polskie i jeden zagraniczny chór pod batutą Bassema Akiki.