SOLO Festiwal to cykl koncertów eksplorujących niesamowite dźwięki i barwy brzmieniowe, w czasie których będzie można spotkać się ze znakomitymi muzykami i artystami oraz przenieść się w świat muzyki dawnej, orientalnej i egzotycznej.
Pierwszym tematem festiwalowym będzie muzyka chińska, która wydaje się być najmniej znaną nam dziedziną kultury chińskiej. Pośród niezliczonych książek o malarstwie tuszowym, o architekturze, a także o literaturze chińskiej wydanych w języku angielskim pojawia się zaledwie mała garstka tytułów odnoszących się do tradycji chińskiej muzyki. Jeszcze mniej możemy się dowiedzieć z dostępnych w języku angielskim źródeł o historii muzyki chińskiej, czy też o muzyce nanguan (lub nanyin), będącej niejako chińską muzyką dawną z Południowych Chin. Pierwszy z koncertów to okazja do poznania brzmień instrumentów chińskich.
Ich muzyczne wibracje poznamy dzięki Annie Krysztofiak, której recital nosi tytuł „Muzyczna podróż śladem chińskich dżonek”. Koncert z pewnością stanie się unikalną dla nas okazją, aby zbliżyć się do zagadkowej kultury muzycznej Chin i dzisiejszego Tajwanu. „Bazą” stanie się wspaniałe miasto portowe Quanzhou, w którym historia tego wieczoru się zaczyna. Usłyszymy różne rodzaje muzyki chińskiej i zobaczymy wiele instrumentów chińskich – tych popularnych i tych nietypowych.
Anna Krysztofiak jest artystką Filharmonii Łódzkiej, historykiem sztuki oraz doktorantką w Zakładzie Azji Wschodniej UŁ. Prowadzi zajęcia poświęcone kulturze Chin na Uniwersytecie Łódzkim. Współpracuje z Biurem Gospodarczym i Kulturalnym Tajpej oraz innymi instytucjami chińskimi. Oprócz śpiewu, uprawia muzykę na instrumentach barokowych, oraz na szeregu instrumentów chińskich. Jako jedna z nielicznych nie-chińczyków na świecie grywa muzykę Nanyin (Nanguan). Spotkała się z większością liczących się muzyków Nanyin (Nanguan) w Tajwanie, między innymi ze słynną Wang Xinxin, która zgodziła się być jej nauczycielką. Kształciła się muzycznie na kursach mistrzowskich m.in.u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle’a, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, a także u nauczycieli w Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Patricka Collona w Brukseli. W jej dorobku znajduje się wiele koncertów w kraju i za granicą (Belgia, Holandia, Luksemburg, Tajwan),m. in. występowała jako solistka z The Harp Consort i Andrew Lawrence-King. Ma 17 lat doświadczenia w pełnieniu funkcji organisty kościelnego, w tym w kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli Wystąpiła w dwóch filmach dokumentalnych produkcji niemieckiej. Została nagrodzona stypendiami artystycznym i naukowymi, w tym także stypendium rządowym Tajwanu, dzięki któremu przez kilka miesięcy mogła studiować tradycyjną muzykę chińską w Taipei National University of the Art.
Koncert „Muzyczna podróż śladem chińskich dżonek” odbędzie się w piątek 17 stycznia 2014 r. o godz. 18:00 w „Pegazie” w Dzierżoniowie.
Komentarze 1