Dzięki konsekwencji w dążeniu do piękna, spotkania, innowacyjności, otwartości i wrażliwości Festiwal Bachowski stał się jednym z największych i najważniejszych wydarzeń muzyki klasycznej w Polsce oraz niezwykłym zjawiskiem kulturalnym na europejskiej scenie muzycznej.
Jan Tomasz Adamus, twórca i dyrektor artystyczny Festiwalu, inspiruje jego rozwój i buduje unikalną linię artystyczną. A inspiracja wydarzenia ma początek 31 grudnia 1729, gdy kantorem (dyrektorem muzycznym) Kościoła Pokoju w Świdnicy został pochodzący z Biedrzychowic koło Lubania Śląskiego Christoph Gottlob Wecker (ca. 1700–1774), uczeń Johanna Sebastiana Bacha. Starając się o tę posadę Wecker poprosił Bacha o list polecający. W oficjalnym liście Bach zaświadczył, że Wecker brał udział w lipskich wykonaniach kantat i że Bach jego współudział bardzo sobie cenił. Wecker otrzymał od Bacha także list prywatny. Bach pisał, że chętnie służyłby „Passions Musique”, ale sam jej jeszcze nie ma. Prawdopodobnie Wecker prosząc o list polecający, pytał także o nuty Pasji – zapewne Pasji Mateuszowej, którą Bach przygotowywał na Wielki Piątek tego samego roku.
Nie wiemy czy Wecker zdołał wykonać w Świdnicy którąkolwiek Pasję Bacha. Nie zachowały się też żadne kompozycje Weckera, ani opisy jego działalności. Wiadomo jednak, że muzykę Bacha oraz późniejszych lipskich kantorów wykonywano w Kościele Pokoju regularnie przez cały XIX wiek. Pewne jest też, że wysoki poziom kultury muzycznej jest elementem tożsamości kulturowej świdnickiego Kościoła Pokoju.
23. Festiwal Bachowski – 22 – 31 lipca 2022 – Świdnica – Piława Górna – Glinno – Bagieniec/Winno – Łagiewniki – Żarów – Olszyniec – Sobótka – Pożarzysko – Walim – klikając pobierzesz PROGRAM FESTIWALU [pdf]