Chociaż motywem przewodnim koncertu jest tytułowe zderzenie tradycji, to program wieczoru dowodzi, że kanoniczne dzieła muzyki Zachodu mogą harmonijnie łączyć się z utworami autorów wywodzących się z kompletnie odmiennej kultury.
Ową odmienność reprezentuje The Butterfly Lovers, koncert skrzypcowy będący wspólnym dziełem dwóch chińskich kompozytorów: Hena Zhanhaoa i Chena Ganga. Dzieło powstało w 1959 roku, kiedy autorzy byli studentami szanghajskiego konserwatorium, ale popularność zyskało dopiero w latach 70., gdy rozluźniła się sytuacja polityczna w Państwie Środka. Kompozycja oparta jest na chińskiej legendzie o miłości Zhu Yingtai i Lianga Shanboa. Nie mogąc być razem za życia, łączą się ze sobą po śmierci jako para tytułowych motyli. Dzieło chińskich kompozytorów jest emocjonalne, przystępne i miłe dla ucha, a barwna orkiestracja przywodzi na myśl muzykę filmową. Egzotycznego kolorytu nadaje mu stosowana tu szeroko skala pentatoniczna, kojarzona z muzyką Wschodu, w orkiestrze zaś pojawia się chiński instrument perkusyjny – guban. Partia solowa stawia wykonawcy wysokie wymagania. Jest efektowna, ale jednocześnie harmonijnie łączy się z narracją orkiestry.
Zarówno Uwertura z muzyki scenicznej napisanej do sztuki Egmont Johanna Wolfganga Goethego, jak i VII Symfonia A-dur należą do najpopularniejszych kompozycji Ludwiga van Beethovena. W pierwszym z tych dzieł chmurny początek kontrastuje z energicznym i optymistycznym zakończeniem. Drugie zaś nazwane zostało przez Richarda Wagnera „apoteozą tańca”. Określenie to trafnie charakteryzuje tę pełną życia i rozmachu symfonię. Melodia użyta w finale pojawia się także w innej kompozycji Beethovena – w opracowaniu irlandzkiej pieśni ludowej Save Me from the Grave and Wise.
Koncert „Zderzenie tradycji” – piątek – 6 marca 2020 – 19:00 – Narodowe Forum Muzyki – Wrocław