VVENA.PL - Twoje spotkanie z kreatywnością - poznaj ofertę usług VVENA.PL

orientuj się na kreatywność

dziewczynaTristanIzoldaSpektrolitUrmuliZbrodniaOn i OnamigotanieeABIrapergalerionkumulacjanatalia_wenaCiepłowodypomnęzielonookiMEKSYK2011.2Bohemian Angel_hUpływ czasuAnioły umierają nocąmotylziarenkaLizbonaNa pograniczu jawy i snu (5)Na pograniczu jawy i snu (2)

NEWS

Kultura czy k___a

Kultura czy k___a !

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (4 głosów, średnia: 5,00 maksymalna: 5)
Loading ... Loading ...

Wybudowana kanalizacja – przydatna. Premiera nowego polskiego filmu – niewyobrażalne. Nowe miejsca pracy – świetnie. Konkurs recytatorski dla gimnazjalistów – cenne. Tragiczny wypadek drogowy – wstrząsające. Wernisaż rzeźbiarza czy fotografika – niszowe. Złapani dilerzy narkotykowi – sensacyjne. Masowa impreza rozrywkowa – fajne. Werbalne potyczki lokalnych polityków – żenujące. Wystawa malarstwa okolicznych twórców – miłe. Udany mecz miejscowej drużyny – super. Występ znanego artysty lub powszechnie znanego zespołu – przyciągające. Zmodernizowana droga – niezbędna. Recital poezji śpiewanej – unikalne. Psie kupy w miejskim parku – zwyczajne. Tomik utalentowanego poety – niezłe. Przyjazd ważnej osobistości – entuzjastyczne. Popisy cyrkowców na festynie – zabawne. Spotkanie autorskie z pisarzem – kameralne.

Gdyby przyjrzeć się lokalnej prasie – tej drukowanej i tej elektronicznej – to powyższa „typologia” najczęściej poruszanych tematów oddaje zawartość tychże mediów. Wydarzenia kulturalne w najlepszym przypadku pojawiają się na „topie” serwisów informacyjnych, gdy są związane z obecnością jakiegoś celebryty, vip-a lub w konsekwencji płatnej promocji ze organizatora danego wydarzenia. Ze zjawiskiem tym w parze idzie częstokroć podkładanie pod pojęcie „kultura” imprez będących w rzeczywistości rozrywką. Jeśli jeszcze wziąć pod uwagę treści pojawiające się na forach internetowych, w których wydarzenia kulturalne praktycznie nie budzą ożywionych konwersacji lub są pacyfikowane przez miłośników hecy typu „trąbka, pompka i lewarek”, to mamy do czynienia z faktycznym marginalizowaniem kultury. Tym samym do roli społecznych pariasów schodzą twórcy kultury – ci społeczni w stopniu wysokim, ci instytucjonalni – nieco tylko mniej.

Kultura, która była, jest i będzie spoiwem życia społecznego, jego inspiracją i zarazem odzwierciedleniem, jest – niestety – traktowana albo jak towar (musi się opłacać), albo jak ciekawostka (musi szokować). Bardzo rzadko, coraz rzadziej, można znaleźć w powszechnie dostępnych mediach przekaz dotyczący zjawisk kulturalnych. A są nimi osoby, zespoły, instytucje. Są nimi wydarzenia, procesy twórcze, kreatywne eksploracje. I są nimi – także – uczestnicy życia kulturalnego, którzy w swojej starannie skrywanej skromności samych siebie definiują jako ludzi kulturalnych. Nie są tylko odbiorcami, bo przeżywając dzieła sztuki, zanurzając się w wartości wykreowanych wydarzeń czy obiektów, uprawiając wokół nich dialog, przenosząc wrażenia do innych osób w rodzinach, wśród znajomych – stają się w pewnym sensie współtwórcami kultury.

Benjamin Barber – amerykański filozof polityki – stwierdził, że >> Demokracja potrzebuje sztuki, natomiast sztuka nie potrzebuje demokracji. << Ponad rok temu brałem udział w interesującej debacie, jaka odbyła się w Głuszycy, a  poświęconej znaczeniu kultury w procesie rozwoju naszego regionu. Powiedziałem tam, iż >> kultura jest nie tylko zdarzeniem i miejscem, ale przede wszystkim doświadczeniem, przeżyciem i wspólnotą. << Nadal taż uważam, ale też widzę jak wielu czyni wiele, aby tak nie było. Może dlatego coraz częściej słyszymy zamiast słowa „kultura” inne słowo, które też zaczyna się na „k” i kończy na „a”.

Krzysztof Kotowicz

info@vvena.pl


reklama
ARTSTON

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

BIZNES

reklama

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności. przeczytaj więcej ↠

influencing

influencing / wpływanie (PR)

INFLUENCING to odpowiedzialne i uczciwe komunikowanie się ze środowiskiem w celu przekonania do tego, co uważa się za ważne. przeczytaj więcej ↠

earning

earning / zarabianie

EARNING to racjonalne i skalkulowane działanie mające na celu uzyskanie wymiernego efektu ekonomicznego w wyniku realizacji pomysłu lub inwestycji w realizowany pomysł. przeczytaj więcej ↠

networking

networking / rozpowszechnianie

NETWORKING to publikowanie poprzez sieć efektu realizacji pomysłu w sposób umożliwiający jego utrwalenie i upowszechnianie. przeczytaj więcej ↠

wrapping

wrapping / przyciąganie

WRAPPING to działania mające na celu wywołanie efektu utożsamiania się jak najszerszego kręgu osób z konkretnym pomysłem, w celu jego upowszechniania. przeczytaj więcej ↠

crowdfunding

crowdfunding / finansowanie

CROWDFUNDING to metoda realizowania pomysłu w oparciu o gromadzenie środków finansowych wielu osób w zamian za wycenioną i zwrotnie przekazywaną konkretną wartość. przeczytaj więcej ↠

replacing

replacing / zastępowanie

REPLACING to poszerzanie czasu i miejsca na działania kreatywne poprzez wspomaganie, wyręczanie i zastępowanie twórcy w okolicznościach, gdzie jego bezpośrednia obecność nie jest niezbędna.  przeczytaj więcej ↠

coaching

coaching / doskonalenie

COACHING jest utrzymywaniem lub zmienianiem sposobu realizacji pomysłu, modyfikowaniem jego efektu lub poszukiwaniem nowego konceptu. przeczytaj więcej ↠

consulting

consulting / doradztwo

CONSULTING to obiektywna analiza i wielokierunkowe doradztwo służące efektywnej realizacji pomysłu oraz jego kontynuacji. przeczytaj więcej ↠

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress