VVENA.PL - Twoje spotkanie z kreatywnością - poznaj ofertę usług VVENA.PL

orientuj się na kreatywność

dziewczynaTristanIzoldaSpektrolitUrmuliZbrodniaOn i OnamigotanieeABIrapergalerionkumulacjanatalia_wenaCiepłowodypomnęzielonookiMEKSYK2011.2Bohemian Angel_hUpływ czasuAnioły umierają nocąmotylziarenkaLizbonaNa pograniczu jawy i snu (5)Na pograniczu jawy i snu (2)
reklama-750x100

NEWS

Kultura wyzwala

Kultura wyzwala

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (5 głosów, średnia: 5,00 maksymalna: 5)
Loading ... Loading ...

Umberto Eco napisał: >> Kultura wyzwala ciało od zniewolenia pracą i usposabia go do kontemplacji. << Refleksja włoskiego mediewisty, filozofa i pisarza mogą być punktem wyjścia bardzo praktycznych dociekań Z kolei od codzienności do głębi ducha sięgał Jan Paweł mówiąc: >> Człowiek przez kulturę tworzy siebie. << Natomiast wybitny polski filozof Leszek Kołakowski uznał, że: >> Jesteśmy naprawdę sprawcami czynów, które spełniamy, nie zaś tylko narzędziami różnych sił, jakie się w świecie ścierają…<< I jeszcze jeden cytat. Andre Malraux – francuski pisarz i polityk głosił: >> Kultura jest tym, co sprawiło, że człowiek jest czymś innym niż przypadkowym wydarzeniem w przyrodzie.<<

Czy kultura jest jeszcze potrzebna człowiekowi? Odpowiedzi na to pytanie – 21 maja 2013 r. – szukali uczestnicy audycji z cyklu „Trudne sprawy” na antenie wrocławskiego Radia Rodzina, w przeddzień Światowego Dnia Rozwoju Kulturalnego. Dzień ten został ustanowiony w listopadzie 2001 r. przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych, które nadało mu miano Światowego Dnia Różnorodności Kulturowej.

Z badań przeprowadzonych przez „ARC Rynek i Opinia” wynika jednoznacznie, iż wśród Polaków zainteresowanie kulturą jest niezmiennie na …niskim poziomie. Prawie ¾ respondentów twierdzi, że nie interesuje się tą dziedziną życia. W minimalnym stopniu przez odbiorców zdarzeń kulturalnych zauważani są ich sponsorzy. Jest też tendencja pozytywna – w ciągu roku liczba osób deklarujących zainteresowanie kulturą wzrosła z 23% do 27%. Niestety nadal zdecydowanie największa grupa osób w ogóle nie interesuje się kulturą (43%). Najbardziej popularnym sposobem kontaktu z kulturą jest oglądanie telewizji (98%). Następne pozycje wskazywane przez respondentów to oglądanie filmów na dvd (46%) i kino (44%). Czytanie książek interesuje 37%, ale tu znów łyżka dziegciu – 60% Polaków w ogóle nie czyta książek i jest to jeden z najgorszych wskaźników w Europie (w Niemczech nie czyta tylko 20% społeczeństwa). Karolina, przyznała, że jej rówieśnicy >> wybierają prostsze formy kultury, jak książka czy muzyka, a nie na przykład teatr, kino czy opera. << Popularność telewizji Karolina określiła sposobem na „zabicie nudy”. Radiosłuchacze, w trakcie rozmów „na żywo” akcentowali liczne zjawiska antykultury. Przewijał się, tchnący nadzieją pogląd, że kultura jest miejscem kreatywności, a wydarzenia kulturalne inspirują myślenie i wywołują pozytywne uczucia. Kultura – jak mówiono w studiu – to całokształt materialnego i duchownego dorobku ludzkości. Gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów jest przekazywany z pokolenia na pokolenie. Częścią kultury są również zasady współżycia społecznego, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wzory zachowań. >> Bylibyśmy zacofanymi chamami, gdybyśmy nie korzystali z kultury <<– stwierdziła jedna z osób, zapytana o wartość kultury, podczas nagranej wcześniej sondy ulicznej. Jedna z radiosłuchaczek poruszyła znaczenie języka mówionego i czytanego w kulturze. Ze szczególną troską mówiła o współczesnych zagrożeniach języka ojczystego i jego czystości. Łamiącym się głosem wyznała, że tracąc obecnie wzrok, z bólem godzi z tym, że nie może czytać, ale tym chętniej słucha żywego słowa.

Dzięki połączeniu telefonicznemu byłem gościem audycji jako twórca portalu VVENA.PL. Nawiązując do intro portalu, gdzie jest mowa o „wyprawie na kontynent kreatywności” poprzez sieć internetową, starałem się powiedzieć, że  VVENA.PL jest miejscem poszukiwania osób i zespołów chcących zakomunikować światu o swoim dorobku, szczególnie w sferze kultury. Zauważyłem m.in.: >> Bardzo często blisko nas są ludzie twórczy, których nie doceniamy, nie dostrzegamy, mający swoje życie zawodowe i różne społeczne usytuowania. Osoby te tworzą rzeczy unikalne, niezwykłe, potrafią z prozaicznego przedmiotu czy wydarzenia wydobyć głębszy sens. Na tym właśnie polega kultura, a więc tworzenie. <<

Audycję z cyklu „Trudne sprawy” prowadził ks. Jerzy Babiak – dyrektor Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu (Czytelnikom VVENA.PL  znany jako fotografik) oraz uczennica klasy I tej szkoły – Karolina. Debata radiowa – niestety i oczywiście – nie wyczerpała tematu. Jako ciekawostkę można uznać, że na oficjalnej stronie internetowej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie ma wzmianki o Światowym Dniu Rozwoju Kultury. A przecież miejsce kultury w świadomości każdego człowieka, pozycja kultury w życiu publicznym – jej wartość i znaczenie zasługują na otwartą debatę z udziałem tych, którzy ją kreują i tych, którzy są jej odbiorcami (niekiedy decydują o jej losie). Jest to potrzebne zarówno na poziomie krajowym, jak i lokalnym. Po raz ostatni w takiej dyskusji brałem udział rok temu w Głuszycy. Wczorajsza dyskusja radiowa była naprawdę bezcenna. Dziękuję jej animatorom. Jednocześnie zapraszam do dyskusji wokół kultury na portalu VVENA.PL

 

Krzysztof Kotowicz

krzysztof@kotowicz.pl


reklama
ARTSTON

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

BIZNES

reklama

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności. przeczytaj więcej ↠

influencing

influencing / wpływanie (PR)

INFLUENCING to odpowiedzialne i uczciwe komunikowanie się ze środowiskiem w celu przekonania do tego, co uważa się za ważne. przeczytaj więcej ↠

earning

earning / zarabianie

EARNING to racjonalne i skalkulowane działanie mające na celu uzyskanie wymiernego efektu ekonomicznego w wyniku realizacji pomysłu lub inwestycji w realizowany pomysł. przeczytaj więcej ↠

networking

networking / rozpowszechnianie

NETWORKING to publikowanie poprzez sieć efektu realizacji pomysłu w sposób umożliwiający jego utrwalenie i upowszechnianie. przeczytaj więcej ↠

wrapping

wrapping / przyciąganie

WRAPPING to działania mające na celu wywołanie efektu utożsamiania się jak najszerszego kręgu osób z konkretnym pomysłem, w celu jego upowszechniania. przeczytaj więcej ↠

crowdfunding

crowdfunding / finansowanie

CROWDFUNDING to metoda realizowania pomysłu w oparciu o gromadzenie środków finansowych wielu osób w zamian za wycenioną i zwrotnie przekazywaną konkretną wartość. przeczytaj więcej ↠

replacing

replacing / zastępowanie

REPLACING to poszerzanie czasu i miejsca na działania kreatywne poprzez wspomaganie, wyręczanie i zastępowanie twórcy w okolicznościach, gdzie jego bezpośrednia obecność nie jest niezbędna.  przeczytaj więcej ↠

coaching

coaching / doskonalenie

COACHING jest utrzymywaniem lub zmienianiem sposobu realizacji pomysłu, modyfikowaniem jego efektu lub poszukiwaniem nowego konceptu. przeczytaj więcej ↠

consulting

consulting / doradztwo

CONSULTING to obiektywna analiza i wielokierunkowe doradztwo służące efektywnej realizacji pomysłu oraz jego kontynuacji. przeczytaj więcej ↠

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress