Problematyka Obcego w sztuce ostatnich dekad osiągnęła właściwie status toposu. Krzysztof Skarbek, odnosząc się raz jeszcze do klasycznego zagadnienia postmodernizmu, przygląda się figurze Obcego z perspektywy tyleż socjologa, co kulturowego archeologa, odkrywając na nowo potencjał popkulturowych ikon i mitów.
Emblematyczne dla jego sztuki jest zainteresowanie atmosferą i legendą narosłą wokół lat 60. XX wieku, dlatego i tym razem płótna wypełnione są postaciami i przedmiotami charakterystycznymi dla tamtego okresu. Oczywiście w typowy dla siebie sposób Skarbek konstruuje te kompozycje poprzez kontrastowanie łatwo identyfikowalnych postaci z figurami zwierząt, maszyn, potworów czy motywami wyobrażonymi. Jego najnowsze prace malarskie utrzymane są ponadto w rozwijanej konsekwentnie od lat 80. poetyce Nowej Ekspresji, będącej u wrocławskiego malarza syntezą realizmu, neofowizmu, ekspresjonizmu, pop artu, a nawet – jak twierdzą niektórzy krytycy – surrealizmu i fantastyki. Malarstwo Skarbka domaga się zatem uwagi przez umiejętne żonglowanie tematyką z pogranicza obyczajów, historii i współczesnej kultury, jak i przede wszystkim przez proponowane rozwiązania formalne. „Zastosowana różnorodność środków ekspresji w postaci uzupełniających się technik malarskich: akrylowej, pasteli olejnych, akrylowych markerów, transparentnych żeli, bogatych materii; wprowadzenia faktur oraz lśniących, brokatowych powierzchni, podkreślić ma […] baśniową, fantastyczną realność. Optymistyczne treści mojej twórczości w połączeniu ze środkami wyrazu plastycznego dążą do wskazania pozytywnych stanów emocjonalnych. Najważniejsze dla mnie jest wyrażanie buntu przeciw hipokryzji, zmienianie stereotypów, prometejska walka o wartości, humor i miłość” – tłumaczy malarz w swoim artystycznym manifeście.
Wystawę prac, których autorem jest Krzysztof Skarbek pt. Obcy chcą być dobrzy” można zwiedzać do 19 listopada 2016 r. w Galerii Miejskiej we Wrocławiu.
Komentarze 1