KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

Madonna Millenijna

VV Dodane przez VV
20-04-2016
w Wiadomości
Czas czytania: 4 min
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

Z 1011 r. pochodzi drewno lipowe, z którego wykonana jest cudowna figurka Madonny z Dzieciątkiem znajdująca się w Bazylice w Bardzie. Wiemy to na podstawie wyników badań zaledwie 2-gramowej próbki pobranej z rzeźby, przeprowadzonych przez renomowane krakowskie Laboratorium Datowań Bezwzględnych prof. dr hab. inż. Marka Krąpca, które współpracowało przy tym z wiodącą instytucją w tej dziedzinie na świecie jednostką badawczą w Seattle (USA). Naukowcy z obu ośrodków nie byli informowani skąd pochodzi przedstawiony im do analizy materiał badawczy.

Marcin Ciba (szef zespołu konserwatorów i jednocześnie kustosz zbiorów klasztoru Ojców Dominikanów w Krakowie), podczas wczorajszej konferencji prasowej w Bardzie, stwierdził, że sama rzeźba nie mogła powstać później niż kilkanaście lat po pozyskaniu drewna. To oznacza, że w Bardzie znajdować się może najstarsza lub jedna z zaledwie kilku najstarszych tego typu rzeźb drewnianych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W roku 2015 przeprowadzono gruntowne prace konserwatorskie i badawcze sfinansowane dzięki dotacji przyznanej przez Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Podjęto je w związku ze zniszczeniem warstw polichromii i złoceń, które zostały wykonane podczas poprzednich prac konserwatorskich w 1926 r. Ich zniszczenie powstało w trakcie ostatnich stu lat głównie, jak można podejrzewać, przez fakt pozostawania rzeźby w nieprzerwanym kulcie. Zespół profesjonalnych konserwatorów skoncentrował się na zahamowaniu procesów degradacji oraz uzupełnieniu warstw ostatniej polichromii, Podczas wczorajszej prezentacji eksperci przyznali, że byli absolutnie zaskoczeni tym, iż struktura samego drewna jest nieuszkodzona i nie wymaga jakiejkolwiek interwencji. Mające ponad 1000 lat drewno, mimo stałego wystawienia na ekspozycję czynników zewnętrznych, jest dosłownie nietknięte przez drewnojady i jakiekolwiek inne zjawiska natury biologicznej. Ten stan potwierdzono wykonując serię zdjęć RTG.

Figurka przed renowacją (fot: Tomasz Karamon)
Figurka po renowacji (fot: Marcin Ciba)

Dla potwierdzenia lub wykluczenia historycznego charakteru figurki (po uzyskaniu pozwolenia ze strony kustosza bardzkiego Sanktuarium Maryjnego ojca Mirosława Grakowicza oraz Nadzoru Konserwatorskiego) pobrano nieco ponad 2 gramy próbki drewna i poddano je analizie metodą węgla radioaktywnego C14. Wyniki badań po kalibracji zgodnie z krzywą kalibracyjną dały wynik ok. 1011 roku, z tolerancją błędu +/- 26 lat. Pamiętać należy że data graniczna uzyskana w tej metodzie nie odnosi się bezpośrednio do momentu powstania obiektu, a do czasu pozyskania materiału (ścięcia drzewa). W trakcie badania metodą C14 rozpoznano wstępnie gatunek drewna, który następnie niezależnie zidentyfikowano w badaniu mikroskopowym jako drewno lipowe. Ten gatunek drewna jest powszechnie stosowany jako materiał snycerski ze względu na jego walory, przede wszystkim łatwość obróbki we wszystkich płaszczyznach. Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że drewno lipowe jest materiałem stosunkowo wrażliwym na czynniki zewnętrzne i szybko się degraduje w środowisku które jest niestabilne. W związku z wyśmienitym (jak na datowanie) stanem zachowania można podejrzewać że pozyskany materiał stosunkowo szybko obrobiono (wyrzeźbiono), a następnie niezwykle o niego dbano na przestrzeni wieków. Oznaczać to może, że figura związana jest z przedcysterskim okresem historii Barda, a gdyby te przypuszczenia okazały się prawdziwe, mielibyśmy do czynienia z najstarszym przedstawieniem Maryjnym w Polsce.












Wczorajsza konferencja prasowa, której współorganizatorem był znawca historii Barda Tomasz Karamon oraz inny znany w Powiecie Ząbkowickim badacz historii Kamil Pawłowski, odbiła się sporym echem w mediach ogólnopolskich i regionalnych. Niewątpliwie bowiem teza, że mamy do czynienia z najstarszą drewnianą rzeźbą powstałą w kulturze chrześcijańskiej w Polsce i jedną z niewielu takich w Europie, przyciągnie do Barda zarówno kolejnych naukowców prowadzących badania z dziedziny historii i sztuk pięknych, ale też pielgrzymów i turystów. Dla administracji kościelnej i samorządowej, szczególnie w tym roku, gdy przez Polskę przejdzie olbrzymia fala gości w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży, to poważne wyzwanie. Prezentacja, jaka miała miejsce wczoraj w klasztorze Ojców Redemptorystów obracała się jednak przede wszystkim wokół wątków naukowych. O znaczeniu przeprowadzonych badań i prac konserwatorskich, poza szefem zespołu konserwatorów Marcinem Cibą, mówiła m.in. Barbara Nowak-Obelinda – dolnośląski wojewódzki konserwator zabytków. Jej zdaniem przeprowadzone czynności mogą być początkiem następnych działań na rzecz utrwalania i zabezpieczenia dóbr kultury materialnej Barda. Z wielką wdzięcznością i uznaniem o trybie prowadzonych prac badawczych wyrażał się także ojciec proboszcz Mirosław Grakowicz. Na zakończenie spotkania dziennikarze mogli z bardzo bliskiej odległości wykonać zdjęcia odnowionej figurki Madonny z Dzieciątkiem, znanej w Bardzie jako Strażniczki Wiary.





Burmistrz Barda Krzysztof Żegański na swoim fanpejdżu napisał wczoraj wieczorem m.in.: „Wielka radość ogarnęła moje serce. Kilka dni temu otrzymałem wiadomość od naszego Proboszcza Ojca Mirosława Grakowicza, że bardzka figurka Maryi z Jezusem jest prawdopodobnie najstarszą tego typu zabytkiem w Polsce. (…) Dziękuję za tę pomoc w przekazywaniu dobrych wiadomości z Barda. Dziękuję ekspertom, którzy pochylili się nad naszą Cudowną Figurką Matki Bożej i przywrócili jej niepowtarzalne piękno. Piękno, przed którym zginają się kolana wiernych, i przed którym szeroko otwierają się oczy turystów. (…) Czyż to nie Miasto Cudów?”

Krzysztof Kotowicz

info@vvena.pl

Tagi: rzeźba
Poprzedni artykuł

19:00 Spektakl „Za rok o tej samej porze”
Polanica Zdrój

Następny artykuł

Czołowy gitarzysta świata

Podobne Posty

Wyemancypowana władczyni
Wiadomości

Wyemancypowana władczyni egzotycznej wyspy – „Nowa choreografia Alcyny”

„Nowa choreografia Alcyny” to pierwsza tak obszerna prezentacja twórczości Poli Dwurnik we Wrocławiu, obejmująca blisko 30 prac wykonanych w różnych...

Dodane przez VV
09-12-2024
Cielesność formy
Wiadomości

Cielesność formy – „Kwiaty pustyni II”

Pola działań twórczych artystki to przede wszystkim rzeźba oraz rysunek. Magdalena Cisło w latach 2007-2012 studiowała na Wydziale Rzeźby w...

Dodane przez VV
28-04-2024
Kunszt artysty i rozmach fundatorów
Wiadomości

Kunszt artysty i rozmach fundatorów – „Barokowi herosi”

Dzieła stworzone zostały niemal równocześnie dla najważniejszych świątyń dwóch wyznań dominujących w stolicy Śląska – katolickiej katedry pw. św. Jana Chrzciciela oraz luterańskiego kościoła...

Dodane przez VV
27-06-2023
Status ludzkiego wizerunku – „Twarzą w twarz / Face to Face”
Wiadomości

Status ludzkiego wizerunku – „Twarzą w twarz / Face to Face”

Twarz – najłatwiej rozpoznawalny, najbardziej wyeksponowany i tym samym najbardziej wrażliwy element ciała człowieka – jest tematem najnowszej wystawy czasowej...

Dodane przez VV
17-03-2023
Następny artykuł

Czołowy gitarzysta świata

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist