KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

Jak mówić po polsku, aby być rozumianym?

VV Dodane przez VV
04-11-2018
w Wiadomości
Czas czytania: 4 min
0
Jak mówić po polsku, aby być rozumianym?
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

Nadmiar słów, zbyt skomplikowane zdania i utrata komunikacyjnych funkcji języka zamiast przystępnej polszczyzny – to główne wątki wykładu dr Marty Śleziak. Ukryte znaczenia w tekstach kultury masowej – to tematy referatów Michaliny Jaworskiej i Huberta Jankowskiego. Podczas wczorajszych zajęć Dolnośląskiego Festiwalu Nauki uczniowie Liceum Ogólnokształcącego w Ząbkowicach Śląskich przybliżyli sobie dobre cechy języka polskiego. Przyjrzeli się też sposobom docierania z przekazem ideowym obecnym w literaturze i reklamie.

21. Dolnośląski Festiwal Nauki w powiecie ząbkowickim trwał od 24 października 2018 r. Podobnie jak w latach minionych obfitował w wykłady, prelekcje, wystawy i warsztaty z rozmaitych dziedzin wiedzy. Prelegenci i organizatorzy dwoją się i troją, aby zapewnić różnorodne i pobudzające do myślenia spotkania, prowadzone przez ekspertów i pasjonatów z wielu sfer teorii czy praktyki.

HUMANISTYKA KLUCZEM DO ROZUMIENIA ŚWIATA

Było mi dane obserwować wczorajszą serię zajęć z zakresu humanistyki. Miały one miejsce w Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława Jagiełły.

Dr Marta Śleziak jest absolwentką ząbkowickiego LO i pracownikiem naukowym Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Jedną z jej specjalności jest praca nad upraszczaniem urzędowej odmiany języka polskiego. Ta swoista misja polega na „tłumaczeniu” skomplikowanego i naszpikowanego żargonem kancelaryjnym stylu wypowiedzi pisanych i ustnych. Osobną kwestią jest wpajanie reguł zrozumiałej polszczyzny osobom pracującym w administracji. Studenci Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego Michalina Jaworska i Hubert Jankowski rozmawiali z młodymi słuchaczami o wybranych zjawiskach kultury masowej. Być może bliskość pokoleniowa, a być może tematyka ich prelekcji, sprawiły, że licealistki i licealiści nie tylko wsłuchani byli w oba wystąpienia, ale też włączali się w dyskurs.

PROSTA POLSZCZYZNA

Na bazie obu filmików Marta Śleziak przekonywała i zachęcała młodzież do stosowania na co dzień z prostej polszczyzny. Zanim licealiści wysłuchali wykładu, obejrzeli dwa filmiki.

Szukając wraz z dziewczętami i chłopcami definicji wspomnianej odmiany języka ojczystego, wskazała na „przystępność” jako określenie najtrafniejsze. Elementem warsztatowym tych zajęć były analizy dwóch przykładowych dokumentów urzędowych. Ich odmienna pod względem przejrzystości i przystępności konstrukcja unaoczniła zasadność praktykowania prostej polszczyzny.

UKRYTE ZNACZENIA W TEKSTACH KULTURY

Michalina Jaworska podjęła tematykę tego, co nie jest napisane „wprost” w literaturze w oparciu o „Baśnie” Hansa Christiana Andersena.

Przedmiotem ćwiczeń byłą analiza tych tekstów na kanwie trzech różnych koncepcji interpretacyjnych: feminizmu, psychoanalizy i gender. Prelegentka zwracała uwagę młodzieży na zjawisko wpisywania w popularne teksty treści natury ideowej. Jest to kwestia o tyle ważna, że nawet niezależnie od (znanych lub nieznanych nam) intencji autorów tekstów kultury, ich wytwory mogą być poddawane „obróbce” objaśniającej je w myśl przekonań osób czy środowisk kreujących owe opinie. Po wprowadzeniu służącym zwięzłemu zaprezentowaniu rodowodu feminizmu, psychoanalizy i gender, młodzież podzieliła się na trzy grupy tematyczne. Na podstawie lektury fragmentów „Baśni” Hansa Christiana Andersena i spiętych z nimi interpretacji, grupy samodzielnie formułowały punkt widzenia wynikający z danego poglądu filozoficznego. W trakcie dyskusji młodzi w niekonwencjonalny sposób odkrywali mniej znane im sposoby rozumienia dzieł literackich. Na ich tle natomiast uświadamiali sobie fakt, iż na przykład czytane przez nich książki niosą nie tylko treść „wprost”, ale tę „pomiędzy zdaniami”.

CO MÓWIĄ OBRAZY?

Hubert Jankowski skupił się na tej części świata reklamy, jaką określa się mianem „marketingu społecznie zaangażowanego”.

Poruszył na wstępie przykład tzw. „płytki Pioneera” – wysłanej w amerykańskiej sondzie kosmicznej z 1971 r. plakietki z symbolami ludzkości., Przesyłka, w zamierzeniu nadawców, skierowana była do obcych cywilizacji. Prelegent zwrócił uwagę na wysokie ryzyko niezrozumienia lub interpretacji sprzecznej z intencjami nadawców tabliczki. Wspomniał też o zastrzeżeniach do obrazków ukazujących dwoje ludzi, które według niektórych środowisk deprecjonują rolę kobiet. Kontynuując ten wątek, mówca omówił problematykę tzw. „semiotyki deprecjacji”. Rzecz dotyczy używania słów, fraz lub innych niewerbalnych sygnałów, których celem jest obniżenie wartości człowieka w oczach innych ludzi czy wręcz jego uprzedmiotowienie. Dzieje się tak szczególnie często w reklamach, z których pokaźna cześć ma charakter seksistowski i operuje na stereotypach głównie wobec kobiet, ale i mężczyzn.

Część praktyczna zajęć zaczęła się od obejrzenia krótkich filmów dostępnych w sieci, których tematem jest pozycja kobiety w społeczeństwie na przykładach dwóch dziewczynek reprezentujących poniekąd różne sfery kulturowe świata.

Jak się szybko okazało obie zderzają się z tym samym problemem, Jednak diametralnie inna narracja filmików, będących w istocie reklamami marek „Barbie” i „Nike”, wprowadza widza najpierw we wciągające i jednocześnie mocno nasycone ideologicznie przesłanie, zanim zorientuje się, że jest odbiorcą reklamy. Oba czynniki – można rzec – niosą się wzajemnie i uwiarygadniają w oczach i myślach obserwatora. W krótkiej ankiecie młodzież mogła dokonać opisu formalnego, analizy semantycznej oraz interpretacji obu reklam. Wywołało to dyskusję wokół wpływu reklam na potoczną świadomość ludzi. Czy polemika zainspirowała do samodzielnej oceny podatności na reklamę i wkomponowane w nią treści ideologiczne?

Krzysztof Kotowicz

info@vvena.pl

Tagi: edukacja
Poprzedni artykuł

Gdybym ogłuchł…, gdybym oślepł…

Następny artykuł

Wirtuoz z Watykanu grał w Mieście Cudów

Podobne Posty

„Skarby wrocławskich ulic, placów i świątyń” – napisany spacer po stolicy Dolnego Śląska
Wiadomości

„Skarby wrocławskich ulic, placów i świątyń” – napisany spacer po stolicy Dolnego Śląska

Projekt powstał na bazie mych zainteresowań i zawodowego doświadczenia. Wybór obiektów jest dość subiektywny, choć przyznam, że starałam się przedstawić...

Dodane przez VV
07-11-2020
Jesień w Ziębicach – z kulturą
Wiadomości

Jesień w Ziębicach – z kulturą

Za oknem deszcz, a pożółkłe liście niesione przez wiatr z wolna opadają na chodniki. W pamięci wciąż wybrzmiewają wakacyjne wspomnienia, choć tegoroczne są...

Dodane przez VV
04-11-2020
„Pierwsze abecadło” – bezpłatne wyprawki czytelnicze dla pierwszoklasistów
Wiadomości

„Pierwsze abecadło” – bezpłatne wyprawki czytelnicze dla pierwszoklasistów

Każdy uczeń pierwszej klasy szkoły podstawowej otrzyma w tym roku prezent – wyprawkę czytelniczą zawierającą m.in. książkę „Pierwsze abecadło”. To...

Dodane przez VV
23-10-2020
„Gdyby mógł, po wojnie wróciłby do Polski” – wystawa „Generał Maczek i jego żołnierze”
Wiadomości

„Gdyby mógł, po wojnie wróciłby do Polski” – wystawa „Generał Maczek i jego żołnierze”

Centrum Historii Zajezdnia do 28 października gości wystawę poświęconą generałowi Stanisławowi Maczkowi. To spora gratka dla wszystkich miłośników historii. Wystawa...

Dodane przez VV
03-10-2020
Następny artykuł
Wirtuoz z Watykanu grał w Mieście Cudów

Wirtuoz z Watykanu grał w Mieście Cudów

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist