KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

Miasta pionowe (1)

VV Dodane przez VV
04-04-2013
w Wiadomości
Czas czytania: 2 min
2
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

Wpływ centrów handlowych na rozwój miast ma charakter płynny i jest ważne,  że jest w równym stopniu negatywny jak i pozytywny, stale zmienny i nieproporcjonalny. Jego ocena jest zależna od momentu obserwacji i poznania rzeczywistych konsekwencji z perspektywy społecznego rozwoju państw w kontekście gospodarki światowej.

W świetle moich studiów i obserwacji, a także pod wpływem fascynacji teorią Ciągu Fibonacciego sądzę, że cykliczność rozwoju jak i wpływ centrów handlowych na dane miasto jest okresowy – tak jak oddziaływanie dni targowych w średniowieczu, z właściwymi sobie konsekwencjami w poziomie rozwoju technologicznego. Znaczenie tych zmian zależy od czasu ich powstania. Nie bez znaczenia jest moment otwarcia danego centrum, jego funkcjonowanie w stosunku do rozwoju regionu który „obsługuje”, poziomu migracji ludności ze środowiska pozamiejskiego do miasta i odwrotnie (jak również międzypaństwowego, w wyniku stosowania uregulowań prawnych obowiązujących w Unii Europejskiej).

Forma centrów handlowych była zawsze zależna od poziomu rozwoju technicznego, oraz potrzeb rynkowych. Widoczne jest to z perspektywy rozwoju handlu od targowisk po różne specyficzne formy dla różnych szerokości geograficznych i kultur. Ta cecha obiektywna, sprawia, że w zasadzie zawsze mamy do czynienia z pewną formą globalizacji. Elementy  globalizacji w pewnych okresach uznawane były za oznakę snobizmu i miały niewątpliwy wpływ na zwyczaje każdego obszaru kulturowego niezależnie nawet od dominującej religii.

Dlaczego wspomniany już przeze tzw. Ciąg Fibonacciego? Z dostępnych informacji oraz moich bezpośrednich kontaktów z przedstawicielami sieci handlowych (m.in. E`leclerc, Carrefour, Sphinx, Chata Polska), wyraźnie widać przebieg rozwoju sieci, pod względem ilości obiektów budowanych w skali kraju, jak również na obszarze lokalnym miejskim. Progresja ta dokonuje się w postępie 1-1-1-2-3-5-8. Można też oczekiwać, że czas hossy jest ograniczony lub rozwija się w takim samym rytmie, co oznacza, że okres 8 lub 13 lat stanie się progiem zmiany prosperity. W zależności od  momentu rozpoczęcia funkcjonowania danego centrum, firmy wynajmujące powierzchnie w sieci  jako najemcy, odczuwając zmiany rynkowe, zmuszone są do rezygnacji z danej lokalizacji. Następuje ich rotacja a powoli utrata klienta – najemcy przez zarządcę danego centrum handlowego. Male firmy przechodzą wtedy do poziomu sklepów typu boutique o charakterze osiedlowym.

Jeżeli uznamy taki stan rzeczy jako faktyczny, na skutek historycznego porównania rozwoju miast pod kątem technologicznym, uznamy również znaczący wpływ postępu technologii handlu na tożsamości miasta.

W okresie ok. 60 lat formowania się Unii Europejskiej do obecnego kształtu, poprzez przekształcanie  i dostosowywanie systemów gospodarczych państw, ostatnio z wielokrotnie powiększoną ilością państw członkowskich i z ludnością przekraczająca 400 milionów ludzi, uformował się największy blok handlowy na świecie. Fakt ten jest niewątpliwie zauważalny w kształtowaniu miast.

c.d.n.

Cornel Calomfirescu

cornel@poczta.onet.eu

Tekst jest kontynuacją prezentacji wyników analiz zmian urbanistycznych, przedstawionych na kongresie w Bukareszcie 5 czerwca 2009 roku. (The town planning evolution of the hypermarkets – Bazaar – Fair – House of goods – Hypermarket – Trade Market – Gallery- Mall)

 

Tagi: architektura
Następny artykuł

Malowanie spełnia

Podobne Posty

Przesłanie dla przyszłych pokoleń
Blog

„Przesłanie dla przyszłych pokoleń” – wszystko zaczęło się 152 lata temu!

Kiedy czas, niszczyciel wszystkich ziemskich dzieł, przekaże to przesłanie przyszłym pokoleniom, niech silny i trwały naród zachowa wolność, o którą...

Dodane przez VV
05-05-2024
Najpiękniejsza sala barokowa w Europie środkowej otwarta wirtualnie – Noc Muzeów w Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
Wiadomości

Najpiękniejsza sala barokowa w Europie środkowej otwarta wirtualnie – Noc Muzeów w Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

W ten weekend (15 – 16 maja) z okazji Nocy Muzeów, Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego przygotowało atrakcję niezwykłą. To wirtualny spacer...

Dodane przez VV
14-05-2021
Zobacz zabytki miasta – najpierw na ekranie, a wkrótce na własne oczy
Wiadomości

Zobacz zabytki miasta – najpierw na ekranie, a wkrótce na własne oczy

18 kwietnia w Polsce i na świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków. Święto ustanowione zostało w 1982 roku przez...

Dodane przez VV
18-04-2021
Sztuka nowoczesnego projektowania
Wiadomości

Sztuka nowoczesnego projektowania

Architektura ma ogromną siłę oddziaływania na przestrzeń, ludzi i model życia kolejnych pokoleń. Dlatego tak ważne jest stworzenie odpowiednio przemyślanego...

Dodane przez VV
13-03-2021
Następny artykuł

Malowanie spełnia

Komentarze 2

  1. Pingback: VVENA - Spełniaj swój pomysł
  2. Pingback: VVENA - Spełniaj swój pomysł

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist