Trzęsące się od dźwięku kościelne ławki, zasłuchana publiczność i muzyka organowa. Ostatni recital jesiennej odsłony VII Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga już w najbliższy piątek 28 października 2022 r.
Grając na ponad 110-letnich symfonicznych organach Schlaga w Kościele Pokoju w Świdnicy można poczuć pod palcami moc dźwięku. A jednocześnie –możliwe jest wydobycie najsubtelniejszych niuansów romantycznych brzmień, takich jak niebiańska aeolina czy vos caelestis. Instrument znajdujący się w drewnianej świątyni o statusie zabytku UNESCO na półtorej godziny czyni z niej niezwykłą salę koncertową.
Koncert w wykonaniu świdniczanki Zuzanny Bator zapowie jej pierwszą solową płytę pt. „Portret – Symfoniczne Organy Kościoła Pokoju w Świdnicy”, którą nagra w listopadzie tego roku. Album będzie m.in. efektem realizacji specjalnego stypendium artystycznego, przyznanego organistce przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego w 2022 r. Program koncertu, który znajdzie się także na płycie, zawiera (z dwoma wyjątkami) utwory w stylu tzw. niemieckiej szkoły kompozytorskiej, co znakomicie oddaje charakter instrumentu – utrzymanego w stylu niemieckiego romantyzmu. Utwory stanowią przykłady prostej linii rozwoju „niemieckiej szkoły kompozytorskiej”. Francuska „Fantasia I” Jehana Alaina stanowi oddech, pauzę w tej narracji, którą kończy polski akcent – transkrypcja organowa Poematu Symfonicznego „Bajka” Stanisława Moniuszki, autorstwa Zuzanny Bator. Kompozycja „Bajka” nie doczekała się jeszcze nagrania w swojej organowej wersji, umieszczenie jej na płycie „Portret” będzie zatem światową premierą fonograficzną.
Repertuar koncertu: J. S. Bach (1685 – 1750) – Fantazja i fuga g-moll BWV BWV 542 / Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809 – 1847) – Sonata organowa D-dur nr 5 / Johannes Brahms (1833 – 1897) – Preludium i fuga g-moll / Jehan Alain (1911 – 1940) – Fantasia nr 1 / Richard Wagner (1813 – 1883) – Uwertura z Opery „Śpiewacy Norymberscy” (transkrypcja E. Lemare /B. Haas) / Max Reger (1873 – 1916) – Toccata i fuga d-moll op. 59 / Stanisław Moniuszko (1819 – 1872) – „Bajka” – poemat Symfoniczny (transkrypcja Zuzanna Bator).
- Zuzanna Bator – polska organistka, prezeska Fundacji Dobrej Muzyki. Jest absolwentką Staatliche Musikhochschule w Stuttgarcie, w klasie organów prof. Bernharda Haasa. Koncertuje jako solistka, a także w duecie z mężem Maciejem Batorem, wykonując autorskie transkrypcje muzyki organowej i symfonicznej na 4 ręce i 4 nogi. Od 2011 roku mieszka w Świdnicy. Jest dyrektorką artystyczną Międzynarodowego Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga. Wraz z mężem nagrała dwie płyty z muzyką organową „Organy Bazyliki NMP w Bardzie” i „Anioły wracają do gry” w Kościele Pokoju w Świdnicy. Jest stypendystką Marszałka Województwa Dolnośląskiego, Prezydenta Świdnicy i Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Szczególnie chętnie wykonuje muzykę XX wieku.
- Firma Schlag&Söhne zbudowała organy w Kościele Pokoju w Świdnicy w 1909 r., aby pokazać, co potrafi. Dzięki koncertom w ramach VII Festiwalu Organowego im. Christiana Schlaga także współczesna publiczność ma szansę przekonać się na żywo o tym, jak nowoczesny i niezwykle barwny instrument wyszedł z manufaktury Schlagów.
VII Festiwal Organowy im Christiana Schlaga – koncert Zuzanny Bator (Świdnica) – organy – piątek – 28 października 2022 – godz. 18:30 – Kościół Pokoju pw. św. Trójcy (Plac Pokoju 6) – Świdnica – wstęp wolny – wydarzenie na Facebooku: https://fb.me/e/2Sj1Cf4Bp