Obiekty czy konstrukcje, które artysta buduje według wcześniejszego projektu, przenosi następnie w fikcyjną przestrzeń obrazu fotograficznego. Fotografia daje mu możliwość powołania do życia świata, który w obrazie fotograficznym egzystuje samodzielnie. Świadomość „obrazo-światów” wyznacza całą twórczość Grzegorza Przyborka – podmiotu filozofującego i (s)twórczego zarazem, afirmującego iluzję realności istnienia świata i przemijalności jego doświadczania, przełożonego na fantazmaty – realne obrazy nie przedmiotów, ale spostrzeżeń, przeżyć i wyobraźni pozostającej na usługach intelektu.
„Archipelag autentycznych fikcji” Grzegorza Przyborka to ekspozycja najważniejszych cykli prac Przyborka, powstałych od 1990 do 2015 roku: Wspomnienia z Arles, Hotel Europa, Thanatos, Szczury, Nie-Lot. Składają się na nie fotografie, rysunki i obiekty. Każda z serii jest osobną opowieścią o przestrzeni i dyskursem artysty z przeniesieniem tej przestrzeni w obraz. To wgląd w siebie, wewnętrzne spojrzenie na świat i swoją w nim obecność, i, co najważniejsze, w sensy wynikające z tych relacji, generują przekaz zawarty w szkicach, fotoobiektach, instalacjach czy obiektach przestrzennych.
Grzegorz Przyborek przemawia za pośrednictwem języka sztuki wyłącznie w imieniu własnym, a to, że przekaz artysty ma charakter uniwersalny, jest pochodną oryginalnej jakości przemyśleń i odczuć twórcy i jego wirtuozerskiego warsztatu artystycznego. „Autentyczne fikcje” są prawdziwe, bo umocowane bytowo w jedynej możliwej realności – w niewzruszonym istnieniu „ja”. Tu kwestią nie jest podobieństwo, a tym bardziej tożsamość rzeczy z jej widokiem, bo obraz nigdy nie był, bo i być nie może, emanacją materii – obrazy, nie istniejąc niezależnie od postrzeżenia, czerpią swoją egzystencję i adekwatność z podmiotu filozofującego; ich istnienie jest czysto intencjonalne. Wydaje się, że to zupełnie fenomenalne, niemające swojego odpowiednika w sztuce nurtu fotomedialnego, sprzężenie wyobraźni i intelektu z talentem artysty intermedialnego decyduje o wartości sztuki Przyborka – artysty myśliciela.
Grzegorz Przyborek – absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Dyplom na Wydziale Grafiki w 1974 roku. Od 1976 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym w Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi oraz w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Jest autorem licznych tekstów o fotografii. Ma w swoim dorobku dydaktycznym wielu wychowanków aktywnie działających w sztuce. Uprawia twórczość w zakresie fotografii, mediów elektronicznych, obiektu, instalacji, rysunku, grafiki, rzeźby oraz z pogranicza innych dyscyplin sztuki. Brał udział w kilkuset wystawach w Polsce oraz za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze, Stadtmuseum Gross-Gerau w Niemczech, Collectiones des Artotheques „Photographie d’Auteur” w Lyonie (Francja), Promocje Broncolor w Szwajcarii, Promocja Radici-Group w Bergamo (Włochy), Fond National d’Art Contemporain (FNAC) we Francji, Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wielkopolskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz w kolekcjach prywatnych.
Wystawę pt. „Archipelag autentycznych fikcji” można oglądać do 15 lipca 2017 r. w Galerii FOTO-GEN Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu.