Wyśmienity zespół Tasto Solo znany jest nie tylko z dociekań muzykologicznych, wnikliwych badań nad budową gotyckich instrumentów, ale także z eksperymentowania. „Improwizacja była kluczowym elementem estetyki muzycznej od końca XIV wieku – mówi Guillermo Pérez, założyciel Tasto Solo.
Nauka gry oznaczała naukę improwizacji, tak jak czytanie tabulatury zakładało możliwość krytyki, przerabiania, upiększania utworu. Wykonawca był do tego tak samo uprawniony jak kompozytor”. Nic dziwnego, że każdy występ Tasto Solo jest spektaklem. Program ma linię dramaturgiczną, artyści improwizują w rozbudowanych solówkach, dialogują, wymieniają się pomysłami. Kompozycje, które usłyszymy, przetrwały do naszych czasów w manuskrypcie Buxheimer Orgelbuch. Księga – z utworami organowymi – aż do XIX wieku znajdowała się w klasztorze w Buxheim w Szwabii. Dzieła w trakcie Wratislavii zabrzmią na clavisimbalum, organach, harfie gotyckiej i przede wszystkim na portatywie, na którym zagra Guillermo Pérez. Instrument (znany też pod włoską nazwą organetto), wygląda jak miniaturowe organy – tak małe, że można je zawiesić na pasku i nosić na szyi, grając np. w trakcie procesji. W odróżnieniu od właściwych organów na portatywie można przyciskać klawisze tylko pojedynczo – tasto solo.
Koncert zespołu Tasto Solo odbędzie się w czwartek 17 września 2015 r. o godz. 19:00 w pięknym wnętrzu Kościoła Pokoju w Świdnicy. Stanowić będzie część muzycznego festiwalu Wratislavia Cantans.