Język artystyczny Józefa Robakowskiego i przez lata wypracowana metoda twórcza stanowią mieszankę elementów konceptualnych, analitycznych, połączonych z nieskrępowaną, często pełną humoru konwencją.
W jego realizacjach wyraźna jest naturalność podejmowanych gestów i pozorny brak wysiłku. Kolejne dekady w twórczości Robakowskiego upływały pod znakiem postawy autonomicznej oraz stawiania oporu dominującym tendencjom życia artystycznego, jednocześnie je współtworząc. Kluczowym elementem dla działań Robakowskiego jest intermedialność, stanowiąca tradycję sztuki awangardowej – angażowanie do współpracy filmowców, fotografów, plastyków, muzyków czy poetów. Wieloletnia działalność Józefa Robakowskiego, aż do chwili obecnej, to ciągłe ucieczki od wytyczonych kanonów, dyskusja z medium, rejestracją i zapisem: Jest więcej niż pewne, że Józef Robakowski nie przejdzie nad tym do porządku dziennego i zaskoczy nas kolejną grą „realnego z obrazem”, nawet jeśli ten obraz stanie się już zupełnie czymś innym niż dotychczas.
Najnowsza wystawa w Galerii FOTO-GEN prezentować będzie dzieła Józefa Robakowskiego – jednego z najważniejszych artystów polskiej sztuki współczesnej, historyka sztuki, autora filmów, cykli fotograficznych, zapisów video, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych, inicjatora wielu ważnych zdarzeń i multimedialnych akcji artystycznych, kuratora. Zebrane na wystawie oraz w towarzyszącym jej katalogu „Laboratorium, zapisy biologiczno-mechaniczne” prace to synteza najważniejszych obszarów sztuki Robakowskiego: relacja tego co biologiczne z tym, co mechaniczne, przepływ energii i dekonstrukcja tradycyjnych środków utrwalenia obrazu lub wideo.
Ekspozycja prac Józefa Robakowskiego „Laboratorium – zabiegi biologiczno-mechaniczne” – dostępna do 2 października 2022 – Galeria GOTO-GEN (pl. Nankiera 8) – Wrocław