KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

„Idź dalej. Idź dalej…” – „Za doliny za szerokie, po miłość bez końca”

VIDEO i FOTO oraz relacja w dwóch wersjach

VV Dodane przez VV
24-11-2024
w Wiadomości
Czas czytania: 6 min
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

„Idź dalej. Idź dalej…”

Zaduszki Wokalne – w tym roku już siedemnaste – to corocznie organizowane w Kłodzku wydarzenie kulturalne o charakterze wspomnieniowym. Tym razem miały bardzo mocny akcent społeczny.

Organizatorzy spięli swoją inicjatywę z akcją pomocy materialnej dla osób poszkodowanych w trakcie powodzi z września 2024. Przez szereg poprzednich edycji na scenie obecni byli poprzez teksty, melodie i wspomnienia ludzie wielkich scen z Polski oraz spoza jej granic. W początkach przedsięwzięcia uosabiały ich aranżacjami i interpretacjami lokalne utalentowane osobowości. Z czasem przybywali do Kłodzka uznani wokaliści i muzycy krajowi, co relacjonowałem kilka razy w portalu VVENA.pl. W tegorocznym wydaniu formuła wydarzenia była powrotem do tego okresu, gdy zainicjowano kłodzkie Zaduszki Wokalne. Koncert, jaki miał miejsce 8 listopada br. pod tytułem „Open Vocal Master Class”, wypełniły występy absolwentek i uczennic klasy śpiewu w Open Vocal Art School i wywodzących się z Ziemi Kłodzkiej. Na scenie pojawiły się: Milena Gajek, Katarzyna Woźnicka, Adrianna Kwiatkowska i Agnieszka Seweryn. Był też w repertuarze koncertu popis duetu Agata Bilińska & Roho Konar, który dał też solowy występ na początku imprezy. Na finał zaśpiewały wszystkie wymienione już wokalistki w otoczeniu pozostałych grup kłodzkiej klasy śpiewu.

Za występy artystów i ofiarność publiczności dziękowali burmistrz Kłodzka Michał Piszko oraz dyrektor Kłodzkiego Ośrodka Kultury Tomasz Lasek. Przede wszystkim jednak liczył się aplauz publiczności świadczący o wartości programu. Niewątpliwie należy podziękować animatorom Zaduszek Wokalnych 2024 Agacie Bilińskiej i Roho Konarowi, wykonawczyniom piosenek oraz tym, którzy sprzyjali tej cennej artystycznej i społecznej inicjatywie. Od imprezy minęło już kilkanaście dni, w czasie których w mediach społecznościowych można było obejrzeć i posłuchać większość wykonywanych piosenek. Nagrania są także dostępne na platformie You Tube. Poniżej garść zdjęć utrwalonych przez obiektyw Magdaleny Halikowskiej – za co serdecznie dziękuję.










Kłodzko tymczasem nadal zmaga się z piętrzącymi się problemami po powodzi, tak jak wszystkie inne miejscowości dotknięte ogromem niszczącego żywiołu sprzed ponad dwóch miesięcy. Można mieć nadzieję, że przesłanie koncertu zawarte w finałowym utworze „Walk on” (z repertuaru U2): „Idź dalej. Idź dalej. Temu, co masz, nie mogą zaprzeczyć. Nie mogą sprzedać ani kupić. Idź dalej. Idź dalej. Bądź bezpieczny dziś” jest wciąż aktualne i… niezwykle potrzebne. Potrzebne tym, którym świat załamał się w tamtych wrześniowych dniach, ale i tym, którzy wspomagają poszkodowanych. To przesłanie jest również ważne, gdy myśli się o osobach, które w trakcie czy w konsekwencji powodzi straciły życie, ale i o tych, którzy tę stratę przeżywają. „Wiem, że to boli i jak to łamie twoje serce. Możesz wziąć tylko tyle. Idź dalej. Idź dalej.” O tym zaśpiewały na finale wszystkie wokalistki współtworzące artystyczne środowisko Open Vocal Art School w Kłodzku.

 

„Za doliny za szerokie, po miłość bez końca”

Sztuka jest domeną współobecności twórców i odbiorców. Muzyka i śpiew są tego doświadczenia szczególną postacią. Gdy zatem – zasłuchani w muzyce i śpiewie – możemy odnaleźć łączące nas z innymi ludźmi nitki i sploty, stajemy się sobie bliżsi.

Jak bardzo piękno może spajać ludzi, którzy odnajdują się wprawdzie w różnych egzystencjalnych okolicznościach – jedni lepszych, inni w trudniejszych czy wręcz dramatycznych – i czy mogą doświadczyć choćby elementarnej wspólnoty? W jakim stopniu może to dobro obejmować już nieobecnych w naszej doczesnej przestrzeni? Tradycja Zaduszek skupia uwagę i emocje ludzi na tych, którzy odeszli do wieczności. Chrześcijanie wierzą, że nie poszli „donikąd”, niechrześcijanie sądzą, że pamięć zachowuje zmarłych w ludzkiej społeczności. Jakiego by punktu widzenia nie obrać, ten czas koncentrując naszą percepcję na progu życia i umierania, nie tylko motywuje, ale nawet przekonuje do tego, by myśleć o życiu i go doznawać w jak najgłębszym wymiarze i szerokim spektrum prawdy.

Sens mają starania o to, by w listopadowej nostalgii nie zawiesić się niczym w beznadziejnej próżni, ale znaleźć punkt wyjścia do przyszłości. Postacią takiego wysiłku nadziei jest wspomniana już na wstępie sztuka, a w jej palecie muzyka i śpiew. Zaduszki Wokalne w Kłodzku są – dla mnie osobiście, dla wielu z nas – trochę jak metronom wiary. Jego taktowanie niezmiennie wyznacza o tej samej porze roku czas i miejsce, by przynajmniej na kilkadziesiąt minut włączyć się w inny, niż rozedrgany codziennością, prąd wewnętrznych doznań. Występy na kłodzkiej scenie, w których staram się od dekady uczestniczyć w roli zasłuchanego (na ile umiem) i zapatrzonego (jeśli można) w sztukę muzyki i śpiewu, przesuwają zmysły w dziedzinę wymykającą się im spod kontroli. Teksty – one tu mają kluczowe znaczenie – i ich autorzy oraz interpretacje utworów, to bardzo intensywna doza inspiracji ku miłości. Tak było dotąd.

Zaduszki Wokalne w roku 2024 były w swoim formacie inne niż znane mi z wcześniejszych programów. Repertuar był następujący: Milena Gajek („Piece of my heart”, „Show must go on”), Katarzyna Woźnicka („Empire States of mind”, „Tango na głos orkiestrę i jeszcze jeden głos”), Amelia Wróblewska („Angel Eyes”, „Today girls don’t cry”), Adrianna Kwiatkowska („Son of the preacher man”, „Gdybyś”), Agnieszka Seweryn („Can I walk with you”,  „What the world needs now is love”), Agata Bilińska & Roho Konar („Z tobą w górach”), cała formacja Open Vocal Art School („Walk on”). Nad każdym z wykonań – zwłaszcza nad słowami – można się zatrzymać na dłużej i analizować, rozmyślać, rozważać, aby znajdować ich ciąg dalszy we własnym życiu, w otaczającym nas świecie. Napomknąłem w minionych dniach na moim blogu o „Tangu na głos orkiestrę i jeszcze jeden głos” Katarzyny Woźnickiej oraz o „Gdybyś” Adrianny Kwiatkowskiej. Można byłoby o każdym z wykonań stworzyć osobny tekst, ale najlepiej jest po prostu wsłuchać się we wszystkie utwory.











Nie wiem czy dramatyczne okoliczności, których mgła będzie się zapewne unosić jeszcze długo nad Ziemią Kłodzką i nie tylko, a może jakieś inne czynniki sprawiły, iż tegoroczny koncert zapamiętam jako spotkanie. Bardziej osobiste, jakby bezpośrednie, niejako stawiające bliskość jako nośnik doznań i wrażeń wyzwalanych śpiewem. W misterium brzmień, jakie z utworu „Z tobą w górach” uczynili Agata Bilińska i Roho usłyszałem między innymi: „Poznałam cię po drodze, po drodze do nieba. Kiedy wicher dmuchał srodze, świerkami kolebał. A to było świtem prawie, bardzo wcześnie. Nie wiedziałam, czy na jawie śnię, czy we śnie”. Jakże więc nie mówić o pragnieniu, o głodzie bliskości, gdy jest nam dane iść ku celom najważniejszym? Gdy wspólnie przemierzamy trudne egzystencjalne arterie?

Piosenek – tych prawdziwych – nie śpiewa się tylko dla chwilowego rozkołysania. Najpierw układa się ich słowa, komponuje ich melodie, a źródło obu ingrediencji jest zawsze gdzieś wcześniej. Strumień musi być myślowo i emocjonalnie wartki, by zdołał dopłynąć gdzieś dalej. Przepływa przez twórców (trafia na papier i pięciolinię), potem przez wykonawców (muskających mikrofony wibracjami strun głosowych czy instrumentów muzycznych), aby wreszcie (dzięki akustyce) dotrzeć do wrażliwości odbiorców. W każdym z owych meandrów staje się czymś nowym. I trwa, jeśli wracać, odczytywać i odsłuchiwać utwory na nowo. W odmiennych zawsze okolicznościach oraz inaczej, bo każda i każdy z nas czyni to po swojemu i zarazem z innymi ludźmi. „Biegłam z tobą jak po ogień do góry, do słońca. Za doliny za szerokie po miłość bez końca. Czerpaliśmy z siebie sami cuda, cuda, cuda. I oczami i ustami, jak ze źródła”.

RELACJE, VIDEO, FOTO: Krzysztof Kotowicz
Tagi: muzykapoezjaśpiewspołeczeństwo
Poprzedni artykuł

Dwie równoległe… – „Solo i w duecie – wielogłos artystycznych postaw”

Następny artykuł

Przenieśmy się do słonecznej Italii – „Pasta Divas”

Podobne Posty

Osiemnastka z mnóstwem śpiewania
Wiadomości

Osiemnastka z mnóstwem śpiewania

18. urodziny to wyjątkowy moment i początek czegoś nowego. Przyjdźcie go świętować razem z nami. Zapraszamy, bo będzie pięknie –...

Dodane przez VV
15-05-2025
Szkoła Artystyczna Open
Wiadomości

Szkoła Artystyczna Open Vocal zaprasza – na „Forte-Piano”

„Forte-Piano” Szkoły Artystycznej Open Vocal to kolejny z cyklu wiosennych koncertów tematycznych, które stały się już tradycją w jej muzycznym...

Dodane przez VV
18-02-2025
Bądźmy bliżej siebie
Wiadomości

Bądźmy bliżej siebie – muzyczne spotkania PWM w NFM

Muzyczne spotkania odbywające się w ramach tegorocznego jubileuszu 80-lecia Polskiego Wydawnictwa Muzycznego będą okazją do poznania najpiękniejszych dzieł muzyki kameralnej...

Dodane przez VV
10-02-2025
Natalia Przybysz
Wiadomości

Natalia Przybysz – „Prąd 10 lat”

Natalia Przybysz – kompozytorka, autorka tekstów i aktywistka zaangażowana w działania proekologiczne. Jeden z najważniejszych, najbardziej rozpoznawalnych kobiecych głosów na...

Dodane przez VV
07-02-2025
Następny artykuł
Przenieśmy się do

Przenieśmy się do słonecznej Italii – „Pasta Divas"

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist