Z 1011 r. pochodzi drewno lipowe, z którego wykonana jest cudowna figurka Madonny z Dzieciątkiem znajdująca się w Bazylice w Bardzie. Wiemy to na podstawie wyników badań zaledwie 2-gramowej próbki pobranej z rzeźby, przeprowadzonych przez renomowane krakowskie Laboratorium Datowań Bezwzględnych prof. dr hab. inż. Marka Krąpca, które współpracowało przy tym z wiodącą instytucją w tej dziedzinie na świecie jednostką badawczą w Seattle (USA). Naukowcy z obu ośrodków nie byli informowani skąd pochodzi przedstawiony im do analizy materiał badawczy.
Marcin Ciba (szef zespołu konserwatorów i jednocześnie kustosz zbiorów klasztoru Ojców Dominikanów w Krakowie), podczas wczorajszej konferencji prasowej w Bardzie, stwierdził, że sama rzeźba nie mogła powstać później niż kilkanaście lat po pozyskaniu drewna. To oznacza, że w Bardzie znajdować się może najstarsza lub jedna z zaledwie kilku najstarszych tego typu rzeźb drewnianych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. W roku 2015 przeprowadzono gruntowne prace konserwatorskie i badawcze sfinansowane dzięki dotacji przyznanej przez Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Podjęto je w związku ze zniszczeniem warstw polichromii i złoceń, które zostały wykonane podczas poprzednich prac konserwatorskich w 1926 r. Ich zniszczenie powstało w trakcie ostatnich stu lat głównie, jak można podejrzewać, przez fakt pozostawania rzeźby w nieprzerwanym kulcie. Zespół profesjonalnych konserwatorów skoncentrował się na zahamowaniu procesów degradacji oraz uzupełnieniu warstw ostatniej polichromii, Podczas wczorajszej prezentacji eksperci przyznali, że byli absolutnie zaskoczeni tym, iż struktura samego drewna jest nieuszkodzona i nie wymaga jakiejkolwiek interwencji. Mające ponad 1000 lat drewno, mimo stałego wystawienia na ekspozycję czynników zewnętrznych, jest dosłownie nietknięte przez drewnojady i jakiekolwiek inne zjawiska natury biologicznej. Ten stan potwierdzono wykonując serię zdjęć RTG.
Dla potwierdzenia lub wykluczenia historycznego charakteru figurki (po uzyskaniu pozwolenia ze strony kustosza bardzkiego Sanktuarium Maryjnego ojca Mirosława Grakowicza oraz Nadzoru Konserwatorskiego) pobrano nieco ponad 2 gramy próbki drewna i poddano je analizie metodą węgla radioaktywnego C14. Wyniki badań po kalibracji zgodnie z krzywą kalibracyjną dały wynik ok. 1011 roku, z tolerancją błędu +/- 26 lat. Pamiętać należy że data graniczna uzyskana w tej metodzie nie odnosi się bezpośrednio do momentu powstania obiektu, a do czasu pozyskania materiału (ścięcia drzewa). W trakcie badania metodą C14 rozpoznano wstępnie gatunek drewna, który następnie niezależnie zidentyfikowano w badaniu mikroskopowym jako drewno lipowe. Ten gatunek drewna jest powszechnie stosowany jako materiał snycerski ze względu na jego walory, przede wszystkim łatwość obróbki we wszystkich płaszczyznach. Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że drewno lipowe jest materiałem stosunkowo wrażliwym na czynniki zewnętrzne i szybko się degraduje w środowisku które jest niestabilne. W związku z wyśmienitym (jak na datowanie) stanem zachowania można podejrzewać że pozyskany materiał stosunkowo szybko obrobiono (wyrzeźbiono), a następnie niezwykle o niego dbano na przestrzeni wieków. Oznaczać to może, że figura związana jest z przedcysterskim okresem historii Barda, a gdyby te przypuszczenia okazały się prawdziwe, mielibyśmy do czynienia z najstarszym przedstawieniem Maryjnym w Polsce.
Wczorajsza konferencja prasowa, której współorganizatorem był znawca historii Barda Tomasz Karamon oraz inny znany w Powiecie Ząbkowickim badacz historii Kamil Pawłowski, odbiła się sporym echem w mediach ogólnopolskich i regionalnych. Niewątpliwie bowiem teza, że mamy do czynienia z najstarszą drewnianą rzeźbą powstałą w kulturze chrześcijańskiej w Polsce i jedną z niewielu takich w Europie, przyciągnie do Barda zarówno kolejnych naukowców prowadzących badania z dziedziny historii i sztuk pięknych, ale też pielgrzymów i turystów. Dla administracji kościelnej i samorządowej, szczególnie w tym roku, gdy przez Polskę przejdzie olbrzymia fala gości w związku ze Światowymi Dniami Młodzieży, to poważne wyzwanie. Prezentacja, jaka miała miejsce wczoraj w klasztorze Ojców Redemptorystów obracała się jednak przede wszystkim wokół wątków naukowych. O znaczeniu przeprowadzonych badań i prac konserwatorskich, poza szefem zespołu konserwatorów Marcinem Cibą, mówiła m.in. Barbara Nowak-Obelinda – dolnośląski wojewódzki konserwator zabytków. Jej zdaniem przeprowadzone czynności mogą być początkiem następnych działań na rzecz utrwalania i zabezpieczenia dóbr kultury materialnej Barda. Z wielką wdzięcznością i uznaniem o trybie prowadzonych prac badawczych wyrażał się także ojciec proboszcz Mirosław Grakowicz. Na zakończenie spotkania dziennikarze mogli z bardzo bliskiej odległości wykonać zdjęcia odnowionej figurki Madonny z Dzieciątkiem, znanej w Bardzie jako Strażniczki Wiary.
Burmistrz Barda Krzysztof Żegański na swoim fanpejdżu napisał wczoraj wieczorem m.in.: „Wielka radość ogarnęła moje serce. Kilka dni temu otrzymałem wiadomość od naszego Proboszcza Ojca Mirosława Grakowicza, że bardzka figurka Maryi z Jezusem jest prawdopodobnie najstarszą tego typu zabytkiem w Polsce. (…) Dziękuję za tę pomoc w przekazywaniu dobrych wiadomości z Barda. Dziękuję ekspertom, którzy pochylili się nad naszą Cudowną Figurką Matki Bożej i przywrócili jej niepowtarzalne piękno. Piękno, przed którym zginają się kolana wiernych, i przed którym szeroko otwierają się oczy turystów. (…) Czyż to nie Miasto Cudów?”
Krzysztof Kotowicz