KREATYWNOŚĆ

KONCEPT

VVENA Spełniaj swój pomysł

KULTURA

KONTEKSTY

VVENA Spełniaj swój pomysł

Miasta pionowe (2)

VV Dodane przez VV
16-04-2013
w Wiadomości
Czas czytania: 3 min
0
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterUdostępnij na Whatsapp

Początkowo funkcja handlu masowego była realizowana w centralnym miejscu miasta – na placu przed kościołem, świątyniami chińskimi lub przed  meczetem. W świetle rozwoju wielu gałęzi nauki i techniki, ewolucji społecznej ludzkości, centra handlowe stają się częścią miasta pionowego. Ponadto kreują mechanizmy kultury masowej.

W miastach średniowiecznych, gdzie przy centralnym placu (o kształcie prostokątnym lub owalnym), był usytuowany kościół z wieżą, jako punktem orientacyjnym osady oraz ważne instytucje miasta (np. siedziba burmistrza, banków, stacja dyliżansów, poczta), odbywał się okresowo wielki handel taki jak dziś w centrach handlowych. Był tak samo magnesem jak dziś galerie typu  „mall”. Dodatkowo uatrakcyjniany przez wystąpienia cyrkowców, połykaczy ognia etc. Dziś mają miejsce podobne występy aktorów, piosenkarzy, a nawet widowiska polegające np. na pokazach walk rycerskich czy prezentacjach nowych samochodów. Stanowi to ewidentny przejaw postępu technicznego i kulturowego. Procesy te „napędzane” są modernizacją społeczeństwa, a szczególnie zjawiskiem globalizacji oraz przyspieszonego postępu technologicznego.

W zasadzie wszystkie centra handlowe mają charakter starego targowiska – historycznego rynku miasta zachodnioeuropejskiego. Nam projektantom znanego jako główny pasaż z jednym lub dwoma traktami handlowymi, nieraz przypominającym układ rynku konkretnego miasta, najczęściej tego na którego obrzeżu znajduje się dany kompleks handlowy. Klasycznym już tego przykładem jest centrum Handlowe „Korona” we Wrocławiu. W tym przypadku naniesiono na konstrukcję pasażów wewnętrznych zarys kamienic wrocławskiego Rynku. Także z rozmów o aktualnych elewacjach Placu Solnego we Wrocławiu, wynika, że są one jedynie wyobrażeniem kamienic tam funkcjonujących przed ich wyburzeniem rekonstruowanych na podstawie rycin oraz potrzeb i wytycznych nowej powojennej władzy. Taka sama zasada jest widoczna we wszystkich centrach handlowych funkcjonujących w krajach nowo wchodzących do UE, co niewątpliwe jest elementem akceptowania globalizacji. Poprzez systemy finansowania takich przedsięwzięć projektanci wybrani są przez daną sieć i wykonują projekt w oparciu o ścisłe wytyczne. Charakter globalnego działania sieci odbija się w poziomie kultury masowej w odbiorze zwyczajów, nowych zwyczajów czasem obce kulturowo. W Polsce pół żartem, pół serio mówi się o rozterkach między uczestnictwem w niedzielnym nabożeństwie a eskapad do centrum handlowego. Globalny charakter tych procesów w swej  istocie wynika z celów natury ekonomicznej i politycznej, czyli z potrzeby utrzymania i rozszerzania stref wpływów.

Postęp w wielu gałęziach nauki i techniki jest i będzie w następnych latach  niewyobrażalnie szybszy w porównaniu do dotychczasowej ewolucji społecznej ludzkości. Według raportu opublikowanego w roku 2008 przez Akademię Inżynierską USA podpisanego przez 18 ekspertów z wielu gałęzi nauki, postęp w następnych 50 latach będzie 30-krotne szybszy niż w minionym półwieczu. Zmniejszanie się do polowy czasu skoku paradygmatycznego (jest to rata postępu technologicznego) skutkuje wzrost eksponencjalnym raty przyspieszenia postępu. Można zatem z wysokim prawdopodobieństwem prognozować dla XXI wieku skok technologiczny zwielokrotniony w stosunku do tego, który znamy z poprzedniego wieku. W tym kontekście mówi się o nowej „gospodarce”, o „sztucznej  inteligencji”, o „osobliwości technologicznej”, o „prawie przyspieszenia postępu  technologicznego“. Zjawiska te dają się zaobserwować w gospodarce jak i w takich dziedzinach jak mechanika, elektronika, budownictwo, bionika czy medycyna. Rezultatem bywa czasem w gospodarce księgowość kreatywna, w mechanice  nanotechnologia, w medycynie odkrycie nowych metod leczenia, ale i nowych odmian chorób, w architekturze nowych form urbanistycznych, czasem sięgających prawie gwiazd.

 

ZOBACZ TAKŻE: Miasta pionowe (1)

Cornel Calomfirescu

cornel@poczta.onet.eu

 

 

 

Tekst jest kontynuacją prezentacji wyników analiz zmian urbanistycznych, przedstawionych na kongresie w Bukareszcie 5 czerwca 2009 roku. (The town planning evolution of the hypermarkets – Bazaar – Fair – House of goods – Hypermarket – Trade Market – Gallery- Mall)

 

Tagi: architektura
Poprzedni artykuł

Dyktatura destrukcji vs. kultura kreacji

Następny artykuł

Wrzuć Ważne Wydarzenie

Podobne Posty

Przesłanie dla przyszłych pokoleń
Blog

„Przesłanie dla przyszłych pokoleń” – wszystko zaczęło się 152 lata temu!

Kiedy czas, niszczyciel wszystkich ziemskich dzieł, przekaże to przesłanie przyszłym pokoleniom, niech silny i trwały naród zachowa wolność, o którą...

Dodane przez VV
05-05-2024
Najpiękniejsza sala barokowa w Europie środkowej otwarta wirtualnie – Noc Muzeów w Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
Wiadomości

Najpiękniejsza sala barokowa w Europie środkowej otwarta wirtualnie – Noc Muzeów w Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego

W ten weekend (15 – 16 maja) z okazji Nocy Muzeów, Muzeum Uniwersytetu Wrocławskiego przygotowało atrakcję niezwykłą. To wirtualny spacer...

Dodane przez VV
14-05-2021
Zobacz zabytki miasta – najpierw na ekranie, a wkrótce na własne oczy
Wiadomości

Zobacz zabytki miasta – najpierw na ekranie, a wkrótce na własne oczy

18 kwietnia w Polsce i na świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków. Święto ustanowione zostało w 1982 roku przez...

Dodane przez VV
18-04-2021
Sztuka nowoczesnego projektowania
Wiadomości

Sztuka nowoczesnego projektowania

Architektura ma ogromną siłę oddziaływania na przestrzeń, ludzi i model życia kolejnych pokoleń. Dlatego tak ważne jest stworzenie odpowiednio przemyślanego...

Dodane przez VV
13-03-2021
Następny artykuł

Wrzuć Ważne Wydarzenie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

INSTAGRAM

Wybierz temat

architektura balet Bliżej Słowa coaching consulting crowdfunding digital edukacja film filozofia folklor fotografia grafika hobby jazz kreatywność książka kultura lingwistyka literatura malarstwo media muzyka networking obyczaje opera operetka pantomima performance plastyka podróże poezja proza replacing rysunek rzeźba rękodzieło społeczeństwo społeczność taniec teatr VVENA.PL wrapping wystawa śpiew

Wyszukiwarka

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

VVENA.PL

Inni ludzie chcą poznać Ciebie i Twoje pomysły. Nie dowiedzą się o Tobie i tym, co chcesz im zaproponować, jeśli im tego nie opowiesz. Sieć internetowa stwarza ku temu szczególnie wiele możliwości, bo nie jest tylko narzędziem działania, ale i miejscem spotkań. Zapraszam do VVENA.PL, gdzie nie tylko spełnisz Swój pomysł. Twój pomysł zaskoczy innych i będą go potrzebować jak żadnego innego.

INFORMACJE

Redaktor Naczelny – Krzysztof Kotowicz

ul. Zacisze 12/2
57 – 200 Ząbkowice Śląskie

NIP: 8871156554
REGON: 891508493
TEL: +48601181334
E-MAIL: info@vvena.pl

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności.

WYRÓŻNIONE

INFLUENCING – jak mówić, aby być słyszanym?
WRAPPING – co to jest?
NETWORKING – jak bardzo potrzebny?
CONSULTING – dlaczego jest ważny?
REPLACING – masz na wszystko czas?
EARNING – jak zarobić na dobrym pomyśle?
COACHING – chcesz spełniać swój pomysł?

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka Prywatności

Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

© 2013 - 2023 VVENA.PL - All rights reserved.
Polityka prywatności

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist