Mówi się, że nowa rzeź jest nieunikniona […]. Mówi się o szczepieniach, o maskach gazowych, o dżumie. W powietrzu wisi pytanie, kiedy to nastąpi…”. (Oriana Fallaci, Wściekłość i duma) / Wybuch zdarzył się naprawdę – ogromny, przerażający. Grzmot, kiedy do nas dotrze, będzie ogłuszający. Może nawet nas zmieść z powierzchni ziemi. (Tiziano Terzani, Listy przeciwko wojnie).
Marzena Sadocha, znana wrocławianom pisarka i dramaturżka, sekretarz redakcji „Notatnika Teatralnego”, doktorantka DSW, z wykształcenia dziennikarka. Autorka dramatów Małe dziecko, Za chwilę spadnie bomba, Media Medea, Szukam w twoim ciele snapchat oraz europoematu Ptaki, które jem. Dramaturżka przedstawień Agnieszki Olsten, Moniki Pęcikiewicz i Marcina Libera w Teatrze Polskim we Wrocławiu, tamże autorka performansu Roma Movie. Reżyserka czytań współczesnej literatury. Rozpoznawalna i ceniona z uwagi na konsekwentny i nietuzinkowy styl, poetyckie zaangażowanie we współczesność. Ostatnio w Teatrze Muzycznym Capitol wyreżyserowała przedstawienie Tu mówi Elektra, będące ważną artystyczną odpowiedzią na przemoc wobec kobiet. O swojej najnowszej pracy „Nieuniknione” pisze: „Z ustami pełnymi strachu. Dwa manifesty i dwa sny o przyszłości. Oriana Fallaci i Tiziano Terzani. Nadzy i przerażeni. Zamknięci w jednej przestrzeni swojego doświadczenia. W jednym geście bezradności. Z dwoma projektami. Na brzegu wojny, która ciągle trwa”. Sadochę interesuje spotkanie dwóch postaw w doświadczeniu wojny, Fallaci i Terzaniego, do którego doszło w wyniku zamachu na World Trade Center 11 września 2001. Fallaci, poproszona o przerwanie milczenia, napisała wówczas opublikowany przez włoski dziennik „Corriere della Sera” artykuł Wściekłość i duma, potem wydała książkę pod tym samym tytułem; natomiast Terzani pisał Listy przeciwko wojnie. Dwa bieguny współczesnego świata trawiące ludzi.
Na scenie Janka Woźnicka (Klinken/miłość jest zimniejsza… w reż. Łukasza Twarkowskiego, Kronos w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego, historyczne czternastogodzinne Dziady w reż. Michała Zadary) i pomysłodawca projektu Edwin Petrykat (Sprawa Dantona i Ziemia Obiecana w reż. Jana Klaty, Dziady), doskonali aktorzy Teatru Polskiego we Wrocławiu, od 2016 roku związani z nieformalną grupą Teatr Polski – w podziemiu/Polski Theatre in the underground. Autorem scenografii i muzyki jest Andrzej Dudek-Dürer, performer, autor grafik, kolaży, fotografii i filmów, kompozytor i muzyk.
Próby otwarte / Work in progres „Nieuniknione” będzie można zobaczyć w poniedziałek 29 stycznia 2018 r. o godz. 18:00 oraz we wtorek 30 stycznia 2018 r. o godz. 18:00 w galerii Studio BWA Wrocław.