Trafiłeś na ten tekst kierowany chęcią dowiedzenia się czegoś o wystawie, prawie na pewno czytasz tę wiadomość patrząc na zatłuszczony ekran swojego telefonu lub komputera. Być może – o ile zadbał o to dział promocji i marketingu – czytasz ją w jednym z mediów papierowych. Wciąż jednak jesteś użytkownikiem – przypomnij sobie, gdzie odłożyłeś smartfona.
Fakt że tu trafiłeś, o której godzinie, w jakim miejscu, z kim jesteś i co robiłeś wcześniej, nie przestanie istnieć wraz z chwilą, gdy dotrzesz do końca tej wiadomości. Jakkolwiek błahy wydaje ci się ten moment, pomyśl, że o informacjach, jakie skrzętnie gromadził Matthew Fontaine Maury, XIX wieczny kapitan marynarki Stanów Zjednoczonych, myślano dokładnie to samo. Kierowany obsesją Maury studiował tysiące dawno zapomnianych rejestrów pokładowych. Dzięki umiejętnemu wyciąganiu wniosków z analizy ponad 1 200 000 danych stworzył innowacyjne mapy nawigowania statkami po Oceanie Atlantyckim. Oferował je kolejnym załogom w zamian za dostęp do ich rejestrów. Dziś dla takich korporacji jak Google, Facebook czy Amazon, to ty jesteś rejestrem kwantyfikowanym przez niewidzialną armię wyspecjalizowanych algorytmów. Dzięki tobie doskonalą swoje umiejętności. To co Maury’emu zajęło lata, one trawią w sekundę, przemieniając cię w wiązkę wzorców zachowań i anomalii, które można kapitalizować. Czy powinieneś się martwić, skoro tylko w tej chwili twój los podzielają 3 miliardy użytkowników?
Jesteś planktonem, ale może właśnie to jest twoją siłą: rozproszenie przeciw koncentracji. Kryptografia przeciw politykom prywatności. Blockchain zamiast czarnej skrzynki algorytmów. Satoshi Nakamoto – człowiek, którego nie było, zamiast Marka Zuckerberga. Jeśli nie posiadasz poczty elektronicznej, konta na Facebooku, nigdy nie byłeś na stronie BWA, bo nie korzystasz z internetu, a wciąż czytasz tę wiadomość, prawdopodobnie nie odwiedzisz naszej wystawy, bo zamknęła się kilka miesięcy temu. Strategie niewidzialności mają różną cenę.
„Strategie niewidzialności” to wystawa i seria tekstów problematyzujących kwestie naszego istnienia w sieci. Pozostawiane w niej codziennie przez nas ślady stały się dla późnokapitalistycznej ekonomii informacji tym, czym węgiel był dla ery przemysłowej – jej podstawowym surowcem. Na jego podstawie coraz doskonalsze zespoły algorytmów decydują, jaki skrawek tego uniwersum powinniśmy zobaczyć i czego pragnąć. Ich sprawność to też w dużej części zasługa naszej aktywności. Obecni na wystawie artyści i badacze w różny sposób usiłują się tej logice wymknąć: testując granice pomiędzy człowiekiem i maszyną, przechwytując działanie algorytmów, poszukując nowych form cielesności czy ustanawiając alternatywne sieci przepływu informacji.
Wernisaż wystawy pt. Strategie niewidzialności” odbędzie się w piątek 16 lutego 2018 r. o godz. 19:00, a ekspozycję można zwiedzać od 9 lutego do 24 marca 2018 r. w Galerii BWA we Wrocławiu.