VVENA.PL - Twoje spotkanie z kreatywnością - poznaj ofertę usług VVENA.PL

orientuj się na kreatywność

dziewczynaTristanIzoldaSpektrolitUrmuliZbrodniaOn i OnamigotanieeABIrapergalerionkumulacjanatalia_wenaCiepłowodypomnęzielonookiMEKSYK2011.2Bohemian Angel_hUpływ czasuAnioły umierają nocąmotylziarenkaLizbonaNa pograniczu jawy i snu (5)Na pograniczu jawy i snu (2)

NEWS

Wesele Figara

Wesele Figara

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (oceń jako pierwszy)
Loading ... Loading ...

„Nie wiem, czy przeprowadzono kiedykolwiek wiarygodne badania na temat popularności poszczególnych oper wśród europejskich melomanów… Przypuszczam, że mozartowskie „Wesele Figara” byłoby w grupie zwycięzców. Ba, jestem tego pewien!

Partytura „Wesela…” kryje w sobie tyle pięknych melodii i mistrzowskich ensembli, że można by nimi obdzielić kilka innych oper. Nie sposób zliczyć motywów muzycznych, które nuci się co najmniej przez kilka dni po wyjściu ze spektaklu. A czasem i przez całe życie. Każda z postaci jest fantastycznie zilustrowana muzycznie, przenosząc uważnego widza (pardon, słuchacza!) w świat absurdalnych pomyłek, który stworzył autor libretta – Lorenzo Da Ponte. Interesujące, że „Wesele Figara” – choć funkcjonujące jako sztuka teatralna – nie jest szczególnie uznanym materiałem w teatrach dramatycznych. Trzeba tu zauważyć, iż historyjka, którą stworzył Da Ponte jest autentycznie interesująca i śmieszna, choć… tak naprawdę po prostu głupia.

Wielbicieli opery interesuje jednak, co najmniej na równi, genialna muzyka. Reżyserzy od czasów premiery 1 maja 1786, wielokrotnie usiłowali budować operowy spektakl „Wesela Figara” zmieniając realia i szczegóły opisane w libretcie. Nasz studencki spektakl będzie raczej tradycyjny, co nie oznacza – staroświecki. Jestem przekonany, że w przypadku tej opery nie ma potrzeby, by nadmiernie udziwniać reżyserię. Wspominam o reżyserii, gdyż mawia się, że właśnie reżyserzy władają obecnie światem opery. Tymczasem Mozart, w sposób niezrównany obdarzył każdego z bohaterów innym typem głosu, różnicując również ich muzyczny i wokalny charakter. Pewne absurdy (jak ośmieliłem się wcześniej napisać – głupoty wręcz) są po prostu nie do ukrycia w teatrze operowym. Panowie, którzy nie potrafią po głosie, bądź sylwetce rozpoznać swojej Damy… Paź, adorujący wszystkie kobiety, jest de facto kobietą, którą w trzecim akcie dla niepoznaki przebiera się za… kobietę. Takie qui pro quo można próbować uprawdopodobnić w spektaklu dramatycznym. W operze, tu właśnie tkwi dodatkowy komizm i napięcie sytuacyjne. Nie polecam dla twardo stąpających po ziemi realistów. Dodam tylko, iż w polskiej wersji językowej usłyszymy recytatywy w świetnym tłumaczeniu Stanisława Barańczaka. Cóż więcej? Nie będę kryć, że to opera, którą darzę szczególnym sentymentem; w niej bowiem debiutowałem na scenie operowej.

Zapraszam na „Wesele Figara” W. A. Mozarta w wykonaniu studentów Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu.” Przedstawienie zobaczymy w piątek 12 maja 2017 r. o godz. 19:00 w Kłodzkim Centrum Kultury. Będzie to spektakl dyplomowy studentów. Serdecznie zapraszamy!

prof. dr hab. Piotr Łykowski

Dziekan Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu


reklama
ARTSTON

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

BIZNES

reklama

REKLAMA Z WENĄ

Użytkownicy internetu doskonale wiedzą, że reklama jest odbierana jak intruz. Zmuszanie Czytelnika, by zobaczył ogłoszenie coraz częściej przynosi skutek odwrotny. Portal VVENA.PL jest miejscem ekskluzywnej reklamy. Twój produkt, Twoją usługę, Twoją ofertę pozna wielu Czytelników i jednocześnie staniesz się mecenasem kreatywności. przeczytaj więcej ↠

influencing

influencing / wpływanie (PR)

INFLUENCING to odpowiedzialne i uczciwe komunikowanie się ze środowiskiem w celu przekonania do tego, co uważa się za ważne. przeczytaj więcej ↠

earning

earning / zarabianie

EARNING to racjonalne i skalkulowane działanie mające na celu uzyskanie wymiernego efektu ekonomicznego w wyniku realizacji pomysłu lub inwestycji w realizowany pomysł. przeczytaj więcej ↠

networking

networking / rozpowszechnianie

NETWORKING to publikowanie poprzez sieć efektu realizacji pomysłu w sposób umożliwiający jego utrwalenie i upowszechnianie. przeczytaj więcej ↠

wrapping

wrapping / przyciąganie

WRAPPING to działania mające na celu wywołanie efektu utożsamiania się jak najszerszego kręgu osób z konkretnym pomysłem, w celu jego upowszechniania. przeczytaj więcej ↠

crowdfunding

crowdfunding / finansowanie

CROWDFUNDING to metoda realizowania pomysłu w oparciu o gromadzenie środków finansowych wielu osób w zamian za wycenioną i zwrotnie przekazywaną konkretną wartość. przeczytaj więcej ↠

replacing

replacing / zastępowanie

REPLACING to poszerzanie czasu i miejsca na działania kreatywne poprzez wspomaganie, wyręczanie i zastępowanie twórcy w okolicznościach, gdzie jego bezpośrednia obecność nie jest niezbędna.  przeczytaj więcej ↠

coaching

coaching / doskonalenie

COACHING jest utrzymywaniem lub zmienianiem sposobu realizacji pomysłu, modyfikowaniem jego efektu lub poszukiwaniem nowego konceptu. przeczytaj więcej ↠

consulting

consulting / doradztwo

CONSULTING to obiektywna analiza i wielokierunkowe doradztwo służące efektywnej realizacji pomysłu oraz jego kontynuacji. przeczytaj więcej ↠

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress